02.06.2015

Trine Mach: Systemet skal lytte til borgerne

Valgkampen er i gang, og vi vil gerne gøre noget for at få nogle af de problemer, mennesker med epilepsi og deres familier oplever, bragt i fokus.
Vi har sendt to spørgsmål til alle socialordførerne i folketinget. Her er svaret fra Trine Pertou Mach, SF.
Det er Dansk Epilepsiforenings opfattelse, at sagsbehandlingen på handicapområdet i disse år er kendetegnet af en stigende tillidskrise mellem borger og myndighederne generelt og kommunerne i særdeleshed. Vi er ofte i kontakt med medlemmer, hvis udgangspunkt for mødet med det offentlige er en total mangel på tillid. Baggrunden herfor er, at borgerne opfatter, at det er økonomien og ikke lovgivningen, som afgør deres sag. Hvad er din holdning til denne problemstilling? Deler du vores opfattelse?
"Vi hører også, at borgere (og nogen sagsbehandlere)  til tider oplever kommunernes økonomi som en faktor i sagsbehandlingen. Det bekymrer mig meget, at der mangler tillid mellem borgere, eller mennesker, og systemet. Systemet skal jo være til for at hjælpe borgere – herunder borgere med epilepsi. Det er ikke mennesker, der skal være til for systemet. Jeg og SF tror på, at hjælp eller støtte gives bedst, hvis borgerne inddrages – systemet skal lytte til borgernes ønsker og behov. Hvis systemet lytter, tror jeg på, at hjælpen bliver den bedste. Både for borgeren og for vores fælles pengepung. Vi må have empatien tilbage, mere rum til faglighed og vilje til velfærd," svarer SF’s Trine Pertou Mach.
Hvad kan man i givet fald gøre fra Christiansborg for at forbedre samarbejdet mellem borger og myndighed?
Til det svarer SF’eren: ”Der er ikke nogle lette eller hurtige løsninger på det her problem. Men det ligger mig og SF meget på sinde at få genskabt tilliden. Men det skal gøre ordentligt. Og jeg tror på, at det kan lade sig gøre. På Christiansborg kan vi fx se, hvordan SFs sundhedsborgmester i Københavns Kommune, Ninna Thomsen, har gennemført en tillidsreform i ældreplejen, så medarbejderne får mere fleksibilitet til at udføre deres arbejde frem for at skulle være dikteret af et ur, som siger, alt hvad de skal bruge deres tid på ned til mindste detalje. Det vil jeg som Christiansborgpolitiker gerne se, hvordan vi kan udbrede til gavn for flere borgere. Mindre topstyring, mere faglighed er blandt redskaberne.”
Vi vil i løbet af valgkampen bringe alle de svar fra politikerne, vi har fået ind. Du kan få et overblik på vores side om "Epilepsi og folketingsvalget 2015" (Kilde: Dansk Epilepsiforening)