15.12.2015

Udmelding om Fenytoin

Dansk Epilepsiforening har igennem længere tid gjort Sundhedsstyrelsen opmærksom på en problemstilling omkring præparatet Fenytoin "DAK" 100 mg, som er udgået af produktion. Fenytoin anvendes til at forebygge visse typer epilepsi-anfald. Sundhedsstyrelsen er nu kommet med en udmelding om problemet samt vejledning til de patienter, som anvender medicinen.
Selvom præparatet udgår, så kan man få sin læge til at ansøge Lægemiddelstyrelsen om at få alternative Fenytoin-præparater udleveret. Herudover er det muligt få fremstillet Fenytoin-tabletter magistrelt på recept fra Glostrup Apotek og Skanderborg Apotek uden dispensation fra Lægemiddelstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen gør opmærksom på, at man ved skifte til alternative Fenytoin-præparater ikke bør ændre dosis eller ophøre med medicinen uden samråd med lægen. Herudover skal man være opmærksom på, om anfaldene bliver værre.
Få yderligere oplysninger på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: http://sundhedsstyrelsen.dk/da/nyheder/2015/fenytoin-dak-100-mg-udgaar
Hvis du er i tvivl om hvordan du skal forholde dig  skal du tage kontakt til din læge.
Er du medlem af Dansk Epilepsiforening, kan du få yderligere rådgivning om dette af vores sygeplejerske. Læs mere om rådgivning her: http://www.epilepsiforeningen.dk/socialodgivning/raadgivningen/