12.04.2012

Verdensmestre støtter unge

Dansk Epilepsiforening har foreløbig fået verdensmestrene i standarddans Emanuel Valeri og Tania Kehlet, den 3-dobbelte verdensmester i speedway Nicki Pedersen, og håndboldstjernen Rikke Skov til at stille op til et internationalt projekt, hvor nogle af sportens verdensstjerner lader sig fotografere med børn eller unge med epilepsi. Fotografierne skal fortælle at ligesom topatleterne, kan børn og unge med epilepsi blive inspireret til at nå deres mål og føre et rigt og aktivt liv.

Dansk epilepsiforening arbejder på, at få flere danske topatleter vil støtte op om sagen.

”Dansk Epilepsiforening er meget glade for, at så mange topidrætsfolk vil stille op og yde deres bidrag til at bringe epilepsi i spotlightet og samtidig være med til at vise, de fleste unge med epilepsi kan leve et godt og aktivt liv, der indbefatter idræt,” siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, og tilføjer:

”Nogen tror, at epilepsi og sport er en farlig cocktail, men idræt er tvært i mod godt mod ens epilepsi. Træning er godt for knoglerne, det er godt imod anfald, det er godt for den almindelige sundhed, og det er godt imod dårligt humør eller depression.”

De danske billeder indgår i det internationale projekt ”Stand up for Epilepsy”, der er startet af den internationale epilepsi-faglige organisation ILAE og epilepsipatienternes internationale organisation, IBE. Billederne skal vises kort efter OL ved European Congress on Epileptology i London der afholdes kort efter OL i London.

”Vi gør meget for at bringe epilepsi frem i lyset og fjerne eventuelle fordomme om, hvad personer med epilepsi kan og ikke kan. Så når der laves internationale kampagner er vi selvfølgelig også med,”  siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen