31.05.2016

Vi skifter navn til Epilepsiforeningen

På weekendens landsmøde i Dansk Epilepsiforening besluttede de delegerede enstemmigt at ændre foreningens navn fra Dansk Epilepsiforening til Epilepsiforeningen.
”Der ligger ikke noget politisk eller skjult budskab i beslutningen. I daglig tale bliver vi af både os selv og andre som regel omtalt som Epilepsiforeningen, så det er blot det, vi tager til os og gør til vores navn,” siger Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen.
Navneskiftet får ikke nogen stor betydning for foreningens logo. Her bliver navnet ”Dansk Epilepsiforening” blot skiftet ud med ”Epilepsiforeningen”. Typografien og grafikken ændres der ikke på. Foreningen smider heller ikke alle sine materialer ud og bestiller genoptryk af alle sine pjecer og blade. De nuværende oplag får lov til blive brugt op, og det nye navn og tilpassede logo vil dukke op hen ad vejen, når der laves nye materialer.
”Vi får nogle dage, hvor vi skal have skiftet logoet og navnet ud på hjemmesiden, sociale medier, brevhoveder og i signaturer i mails – og der går nok også et par dage før vi har vænnet os til konsekvent at bruge det nye navn, hver gang vi fortæller om os selv og præsenterer os,” siger landsformanden.
Epilepsiforeningen blev stiftet i 1962 under navnet Dansk Epilepsiforening. Det er en frivillig patientforening, der varetager de i alt ca. 55.000 danskere med epilepsi og deres pårørendes interesser. Den arbejder for, at personer med epilepsi får den bedst mulige behandling og ikke begrænses i hverdagen.
Epilepsiforeningen tilbyder bl.a. rådgivning, oplysning, kurser, netværk, informatører og støtter forskning.
Forslaget om navneskift var stillet af foreningens lokalkreds i Vestsjælland. Ligesom landsforeningen ændrer navn, så ændrer lokalafdelingerne også navn. For eksempel hedder Dansk Epilepsiforening Kreds Vestsjælland fra nu af Epilepsiforeningen Vestsjælland. Foreningens 12 lokalkredse skifter navne til:
Epilepsiforeningen Nordjylland
Epilepsiforeningen Midtvestjylland