03.09.2010

Vinderfoto i epilepsikonkurrence

Med billedet "Stykker" vandt Thilde Mørup Christensen Dansk Epilepsiforenings fotokonkurrence, "Epilepsi uden ord – fang følelsen af epilepsi med et klik". Vinderen og nummer to og tre blev afsløret ved Nordisk Epilepsidag, som epilepsiforeningen markerede på Odense Kulturnat d. 3. september.

Nummer to blev Frida Nedergaard Christensens med billedet ”knus mellem venner”. Tredjepladsen gik Kristine Plougmand og det poetiske billede ” Lidt sløret og ved siden af mig selv.”

De tre vinderbilleder blev afsløret af epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen, og Fyens Stiftstidendes fotochef, Brian Karmark, der var konkurrencens dommer.

:: Se et fotomagasin med alle billederne samt en kort film med præsentation af vinderbillederne og dommerens begrundelse for udvælgelsen

Vinderbilledet er et sort-hvid med en mager ung mand, der ligger foran et knust spejl med spejlbilledet slået i mange stykker.

Thilde Mørup Christensen og hendes ”model”, Lasselukas L Jensen, fortæller om tilblivelsen af billedet, at Thilde i sommers deltog i sit første fotokursus, hvor hun blev gjort opmærksom på epilepsiforeningens fotokonkurrence. Hun kommer så i tanke om sin gamle ven Lasselukas, da han har epilepsi.

De sætter sig sammen et par aftener, hvor Lasselukas bl.a. fortæller om sine oplevelser med epilepsi: ”Som vi sidder og snakker finder jeg nogle epilepsianfald frem på YouTube, hvorefter det går op for mig, at jeg aldrig selv, i de 10 år jeg har haft epilepsi, har set et anfald før. Ja, det blev lidt af en øjenåbner for mig,” siger Lasselukas.

De beslutter sig til sidst for tre motiver, hvor det ene blev til vinderbilledet ”Stykker”.

Brian Karmark, der ikke selv kender til epilepsi, roste konkurrencens billeder for deres evne til at vise noget usynligt: ”Epilepsi er et handicap, man som regel ikke ser på folk, første gang man møder dem. Derfor er det svært at fotografere noget, der viser epilepsi. Men det er alligevel lykkedes rigtig godt for mange af deltagerne.”

Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, lykønsker de velvalgte vindere og siger om baggrunden for konkurrencen:

”Epilepsi er et skjult handicap. Men som man fx kan se på konkurrencens billeder, så kan kunst – uanset om det er af professionelle eller såkaldte amatører – nogen gange trække ting frem, som ellers er usynlige. Derfor benytter vi os en del af kunst, når vi skal formidle kendskab om epilepsi. Fx har vi alene i år haft denne fotokonkurrence, haft fire skuespillere på turne på en række af landets social- og sundhedsuddannelser med et forumteaterstykke, og haft Jens Galschiøtts skulptur, Brainstorm, udstillet i mange byer.”

(Kilde: Dansk Epilepsiforening – Se et fotomagasin med alle billederne samt en kort film med præsentation af vinderbillederne og dommerens begrundelse for udvælgelsen)