20.03.2014

Virksomheder tager ansvar

Hos SuperBrugsen I Bjerringbro finder man et godt eksempel på, hvordan virksomheder og kommunen kan samarbejde om at give mennesker med fx epilepsi, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet, en chance.
18-årige Kristian Krogh Jensen, der har svær epilepsi, er lige nu i virksomhedspraktik hos SuperBrugsen i Bjerringbro. Butikken er et såkaldt virksomhedscenter. Siden 2010 har Viborg Kommune haft en aftale med en række virksomheder om at tage kandidater med svage jobforudsætninger i virksomhedspraktik i et forsøg på at få dem afklaret i forhold til, hvad de vil og kan på arbejdsmarkedet fremover.
Siden han blev færdig med 10- klasse har han haft svært ved at finde ud af, hvor han passer ind: ”Jeg vil gerne have en uddannelse indenfor madbranchen, og derfor er det godt at være kommet i delikatesse- og slagterafdelingen,” fortæller Kristian Krogh Jensen til Gudenådalens Avis.
I januar startede han op med fire timer om dagen i SuperBrugsen i Bjerringbro, men har allerede bedt om at blive hævet en halv time ekstra hver dag. Da avisen besøger butikken, står han og holder vagt over den store gryde med kyllingefileter i SuperBrugsens køkken. De skal bruges til tarteletfyld, som Kristian Krogh Jensen også skal hjælpe til med at fremstille.
I Viborg Kommune er der 11 virksomheder tilknyttet ordningen.
Jobkonsulent Naja Nielsen siger: ”Ledige med svage jobforudsætninger har brug for en særlig indsats for at komme i job eller uddannelse, og det er her virksomheder som SuperBrugsen kommer ind i billedet. Hos SuperBrugsen, og andre virksomhedscentre får kandidaterne rigtige arbejdsopgaver, samtidig med at de får opbygget en arbejdsidentitet i mødet med arbejdspladsens krav, muligheder og forventninger.”
Uddeler i SuperBrugsen i Bjerringbro, Kurt Pedersen, er glad for at være en af ordningens mest populære virksomheder hos de ledige:
”Det er en stor glæde at være en del af denne ordning, især når vi får succesoplevelser, hvilket vil sige, at kandidaten trives, og at de efterfølgende bliver afklaret omkring deres arbejdssituation,” siger Kurt Pedersen, til Ådalens Avis.
”Vi sørger altid for, at de får en positiv oplevelse, og det vigtigste i den sammenhæng er, at de føler, at de er noget værd og har betydning for os,” siger brugsuddeleren.
Dansk Epilepsiforenings socialrådgiver, Helle Obel,  roser initiativet: ”Jeg taler jævnligt med mennesker med epilepsi, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er positivt, når der er virksomheder, der vil tage et socialt ansvar og være med til at løse dette samfundsproblem. Der er brug for flere virksomheder som SuperBrugsen i Bjerringbro og de andre, der er med i Viborgs ordning, ligesom der er brug for flere kommuner, der laver ordninger i stil med Viborgs.”
(Kilde: Ådalens Avis. Foto af Kristian Krogh Jensen på arbejde:  Ådalens Avis)