Folketinget har vedtaget forsøgsordning med medicinsk cannabis

Læger har fri ordinationsret og kan udskrive de nye cannabisprodukter til epilepsipatienter – hvis de vil og tør tage ansvaret for det

Et stort flertal af Folketingets partier vedtog i dag ”Lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis”. Det fireårige forsøg starter op fra 1. januar 2018, og det grundlæggende formål med loven er at etablere en lovlig og sikker ramme for brug af medicinske cannabisprodukter i Danmark.

Medicinsk cannabis til epilepsipatienter

Lægemiddelstyrelsen er aktuelt i gang med at udarbejde den vejledning, der skal understøtte læger, som ønsker at tilbyde patienter – herunder også epilepsipatienter – behandling med de cannabisprodukter,  som indgår i forsøgsordningen.

.

Produkterne i forsøgsordningen skal udleveres på apoteket efter recept fra en læge og er produceret og kontrolleret efter skrappe krav; blandt andet for at sikre det faktiske indhold af indholdsstoffer i produkterne (typisk THC og CBD)

Hidtil har det set ud til, at der ikke ville blive medicintilskud til produkterne i forsøgsordningen. Men i følge DR skulle der alligevel ligge en aftale, der sikrer tilskud til medicinsk cannabis, når en forsøgsordning træder i kraft 1. januar. Det oplyser Liselott Blixt (DF), der er formand for Folketingets sundhedsudvalg:

“Vi er blevet enige om at afsætte et beløb til patienterne. Det skal være sådan, at alle har råd til det, uanset om man er i arbejde eller på pension”, siger Liselott Blixt til DR.

Hvor meget, patienterne nu komme til at betale, er uvist. Det skyldes, at den præcise pris på cannabis endnu ikke kendes. Først i næste uge offentliggør Lægemiddelstyrelsen, hvilke firmaer der skal importere og eventuelt senere producere cannabis.

Det er vigtigt at skelne de kommende nye produkter fra den magistralt fremstillede CBD-olie, som der aktuelt er ca. 40 danske epilepsipatienter, der får udskrevet fra sygehusene. Her er der i alle tilfælde indtil videre bevilget enkelttilskud – og altså dermed medicintilskud – fra Lægemiddelstyrelsen.

Fortsat mange uafklarede forhold i forsøgsordningen

Som nævnt er vejledningen til lægerne ikke udsendt endnu, og der er heller ikke offentliggjort hvilke produkter, der faktisk kommer på apoteket under forsøgsordningen fra den 1. januar. Derfor er der heller ingen, der kender den endelige pris endnu på de produkter, som patienterne skal betale.

Der er således en lang række uafklarede spørgsmål, men Epilepsiforeningen følger udrulningen af forsøgsordningen tæt, og vi vil løbende udsende information til vores medlemmer i det nye år efterhånden som vi bliver klogere på de faktiske rammer, praksis og produkter.

DR