25 år som sygeplejerske trods epilepsi: ”Om onsdagen nulstiller jeg hoved og krop”

På trods af sin epilepsi har Lisbeth været sygeplejerske i 25 år. Trætheden holder hun fra døren ved at sove længe om onsdagen. Koncentrationen styrker hun med riffelskydning

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Foto: Lasse Høj Nielsen,  Region Nordjylland

På trods af, at hun har haft epilepsi siden teenageårene, har Lisbeth Stricker Jensen for nylig fejret 25 års jubilæum som sygeplejerske på Aalborg Universitetshospital, hvor hun arbejder på Mave-Tarmkirurgisk Ambulatorium.

En af grundene til, at det har kunnet lade sig gøre, er, at hun har fået en ordning, så hun har fri hver onsdag, hvor hun er hjemme, så hun kan sove længe og først stå op klokken 12.

”Så længe jeg kun arbejder to dage i streg ad gangen, er der ingen problemer. Om onsdagen nulstiller jeg hoved og krop, så jeg er klar igen”, fortæller hun. Og arbejdet betyder meget for hende:

”Det er SÅ vigtigt, at jeg ikke er en paragraf, men har en almindelig stilling og kan sige ’Jeg er sygeplejerske, jeg arbejder på Aalborg Universitetshospital’, når nogen spørger. Det betyder alt for mig, at jeg undgår den stigmatisering, der desværre også følger med sygdommen,” siger hun i et opslag på hospitalets facebookside, hvor hun fejres.

.

image

”Jeg blev ret bidt af det og kunne klart mærke en fremgang kognitivt”

Lisbeth Stricker Jensen

Lisbeth blev opereret for sin epilepsi i 2012 og siden har hun kun haft anfald efter et par gin og tonic en jul og i forbindelse med en stresset periode, hvor hun troede, at hun nu kunne klare alt og var medarrangør ved en byfest.

De to episoder gjorde hende klogere på sine begrænsninger: ”I dag betragter jeg mig helt klart som anfaldsfri, og den eneste måde epilepsien fylder i min hverdag er, at jeg skal leve regelmæssigt og sørge for at få min søvn,” fortæller hun til Epilepsiforeningen.

Nordjysk mester i riffelskydning

Efter sin operation oplevede hun, at det var blevet sværere at koncentrere sig og bevare fokus. Derfor begyndte at gå til riffelskydning.

Hendes mand er riffeltræner og det er en super struktureret sport, der bl.a. bruges til børn med ADHD, derfor tænkte hun, at det måske også kunne hjælpe hende: ”Jeg blev ret bidt af det og kunne klart mærke en fremgang kognitivt så har også taget træneruddannelse efterfølgende”, siger hun.

Hun er blevet så god en skytte, at hun har været nordjysk mester på 15 meter luftriffel og for nylig blev nordjysk mester på 50 meter riffel.

image

”Der var nogle af dem, der frabad sig at arbejde sammen med mig, da de ikke mente, at jeg kunne være lige så ansvarlig i mit arbejde når nu jeg havde epilepsi.”

Lisbeth Stricker Jensen

Inden hun blev opereret, oplevede hun bl.a. et anfald – uden kramper – mens hun var på arbejde: ”Jeg sad med en patient og havde en informationssamtale, her måtte jeg sige til patienten, at jeg lige havde et anfald, men at jeg var klar igen om et øjeblik. Det føltes ikke just professionelt selv om patienten bare hentede en af mine kolleger og tog det helt naturligt.”

Anfaldet var dog ikke den værste joboplevelse hun havde i tiden før operationen: ”Det, der var mest ubehageligt i arbejdsmæssig sammenhæng, var mine daværende kollegers reaktioner på at have en kollega, der havde epilepsi. Der var nogle af dem, der frabad sig at arbejde sammen med mig, da de ikke mente, at jeg kunne være lige så ansvarlig i mit arbejde når nu jeg havde epilepsi.”

Vil betale tilbage til Epilepsiforeningen

Det er ikke kun på skydebanen at sygeplejerske er aktiv. Til næste sommer vil hun ud at gå 400 km på Hærvejen, hvor hun vil prøve at skabe synlighed om epilepsi og samle nogle penge ind til Epilepsiforeningen:

”Det er faktisk min mands forslag, han syntes at når nu det er gået så godt med mig efter operationen så var det måske tid til at betale lidt tilbage til Epilepsiforeningen.”

Pengene, hun samler ind, skal gå til støtte til Epilepsiforeningens rådgivning. For som Lisbeth siger: ”Jeg har selv har haft stor glæde af den.”

Epilepsiforeningen og Aalborg Universitetshospital