06.07.2016

AED under graviditet kan påvirke indlæring

Børn af mødre, der har været i behandling med valproat eller anden epilepsimedicin under graviditeten, scorer dårligere i skoletest end deres klassekammerater. Det viser de foreløbige resultater af en stor dansk undersøgelse.
Det er forskningsstuderende Lars S. Elkjær fra Neurologisk afdeling på Aarhus Universitetshospital, der har brugt de omfattende danske dataregistre med sundhedsoplysninger og testresultater fra obligatoriske skoleprøver til at følge 479.027 børn.

Valproat og clonazepam påvirker mest

På 2nd Congress of European Academy of Neurology  i København præsenterede den aarhusianske forskningsstuderende undersøgelsesresultaterne for børn fra 6. klasse.
Når man sammenligner børn der har været udsat for epilepsimedicin (AED) med børn, hvis mødre ikke har fået epilepsimedicin under graviditeten, så præsterer børn, der havde været udsat for AED, signifikant dårligere. Specielt børn udsat for valproat, fortalte Elkjær ifølge Medscape.
Hvis man som udgangspunkt siger, at børn, der ikke har været udsat for AED, præsterede 0,  så præsterede  børn, der havde været udsat for valproat -0,28.  Børn, der under morens graviditet, havde været udsat for clonazepam, præsterede også dårligere end børn, der bort set fra AED-påvirkningen, matchede dem. Derimod klarede børn, der havde været udsat for lamotrigin, sig lige så godt som andre børn.

Morens uddannelse betyder meget

I sammenligninger af børn, der under morens graviditet har været udsat for epilepsimedicin, med andre børn, har Kjær taget højde for forskelle i bl.a. familieindkomst og morens uddannelsesniveau. Hvilket, ifølge Elkjær, er den faktor, der har størst indflydelse på, hvor godt børnene klarer sig i skolen.
 Ved den faglige kongres roste epilepsi-professor Reeta Käviäinen fra Østfinlands Universitet Kuopio, Elkjærs undersøgelse og pegede på, hvor vigtig den er. Hidtil har man kun kendt til  effekten af  valproats påvirkning af  børn, før skolealderen, sagde hun.

Læs mere om epilepsi og graviditet

Se svarene på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med epilepsi og graviditet; bl.a. om medicin. I vores webshop kan du bestille eller downloade den gratis pjece ”Epilepsi og graviditet” (Kilde: Medscape.com)