10.02.2020

”Anette og Mette, har sat deres spor i mit hjerte. Spor jeg aldrig vil glemme”

Modtagerne af Epilepsiprisen 2020 bliver afdelingssygeplejerske Anette Kruchov Pedersen og klinisk vejleder Mette Eline Heide Christensen fra Sydvestjysk Sygehus Esbjerg

Hvert år uddeler Epilepsiforeningen Epilepsiprisen, der i forbindelse med International Epilepsidag, gives til en eller flere fagpersoner, der har gjort en ganske særlig og ekstraordinær indsats mennesker med epilepsi og deres pårørende. Prisen går i år til afdelingssygeplejerske Anette Kruchov Pedersen og klinisk vejleder Mette Eline Heide Christensen fra Sydvestjysk Sygehus Esbjerg.

”Anette og Mette, har sat deres spor i mit hjerte. Spor jeg aldrig vil glemme og altid huske tilbage på”, skriver Emma Martzak Skovbølling i sin indstilling af de to til prisen. Alle i sygehusafdelingen havde en stor betydning for hende, men de to var noget særligt:

”De har gjort det muligt for mig, at gennemføre min uddannelse på lige fod med mine medstuderende, støttet mig i særligt svære situationer”, fortæller hun og uddyber:

”Jeg var- som en del af min uddannelse, ansat som Social- og Sundhedsassistent elev på afd. 652 på SVS Esbjerg. Allerede fra dag 1, blev jeg taget godt i mod af hele personalet på afdelingen. Dog gjorde disse to mennesker en særlig og meget betydningsfuld forskel for mig. Jeg blev ikke set forkert på, selvom jeg havde epilepsi og denne stadig var under udredning og medicinjustering. Jeg blev taget imod som værende en del af gruppen og gjort til mig- fremfor min sygdom. Jeg blev indlagt et par gange under praktikken, men i stedet for at sige ‘det var den chance du fik, større dele fravær duer ikke’ valgte de tværtimod at give mig plads til at være på afdelingen på lige fod med mine medstuderende – bare med særlige restriktioner disse, som fagpersoner på området, havde særlig ekspertise og erfaring med. De har gjort en kæmpe forskel for mig. En forskel jeg bliver rørt over blev gjort, da det har krævet en stor indsats fra disse personers side af, men som de alligevel gjorde med det mål for øje, at jeg havde det godt og samtidig ville kunne gennemføre min uddannelse.”

Vigtigt med det gode arbejde

Prisen blev uddelt for første gang sidste år, og det er Epilepsiforeningens forretningsudvalg, der på baggrund af indstillingerne fra patienter og pårørende, har udvalgt afdelingssygeplejersken og den kliniske vejleder til modtager af prisen. Men det var ikke let at træffe det valg, fortæller Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristensen:

”Der var mange velbegrundede indstillinger at vælge mellem, og man kan ikke blive andet end glad, når man læser om det gode arbejde, der udføres mange steder – og i det her tilfælde af

Anette Kruchov Pedersen og Mette Eline Heide Christensen”, siger formanden, der peger på vigtigheden af, at der sættes fokus på det gode arbejde, der gøres mange steder.

”Det er enormt vigtigt for os, at finde frem til det gode arbejde som udføres mange steder rundt i landet, og samtidig vise, hvad det nogen gange kan kræve, når man skal tage de særlige hensyn som kan være nødvendige omkring epilepsi”, siger hun.

Prisen, der består af et diplom og 10.000 skattefri kroner, vil formelt blive overrakt ved en særlig lejlighed senere på måneden.

Epilepsiforeningen