11.06.2018

Billeder og beretning fra Epilepsiforeningens landsmøde

Hent og læs Epilepsiforeningens periodeberetning og se billeder fra weekendens landsmøde i Odense

Hvad er der sket på epilepsiområdet og i Epilepsiforeningen de seneste par år? Og hvordan ser det ud, når Epilepsiforeningen holder landsmøde? Det får du alt sammen svar på her, hvor du kan hente og læse Epilepsiforeningens periodeberetning og se billeder fra weekendens landsmøde i Odense.

”De seneste to år har budt på heftig aktivitet på epilepsiområdet og i foreningen.” Sådan starter Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen, og direktør Per Olesen den skriftlige beretning, som blev udgivet i forbindelse med Epilepsiforeningens landsmøde, der blev afholdt i weekenden i Odense.

Med tal, citater, billeder og analyser går beretningen i dybden på områder som Epilepsiforeningens sociale og lokale aktiviteter, foreningens rådgivningsaktiviteter, informations- og oplysningsarbejdet, det interessepolitiske arbejde, forskningsstøtten og foreningens organisatoriske liv.

I perioden har Epilepsiforeningen opprioriteret sit politiske arbejde, og det kan ikke bare ses i beretningen. Det kan også ses i sundhedspolitikken. For eksempel er Sundhedsstyrelsen aktuelt i gang med at gennemføre et eftersyn af vitale dele af epilepsiområdet. Eftersynet er den foreløbige kulmination på flere års hårdt og fokuseret samarbejde mellem centrale aktører på epilepsiområdet: Dansk Epilepsi Selskab, Epilepsihospitalet Filadelfia samt Epilepsiforeningen. Her har målet været at tilvejebringe en fælles forståelse af udfordringerne og mulighederne på området.

Den forståelse er baseret på solid dansk registerforskning, som viser de betydelige følger – herunder også økonomiske – epilepsien medfører; både for de som er berørt af sygdommen, men også for samfundet. Fagfolk landet rundt og Epilepsiforeningen har derudover bidraget med betydelige og vigtige praksiserfaringer fra et behandlingslandskab, der åbenlyst er presset. Og som formanden og direktøren skriver i beretningen: ”Det både skal og kan gøres bedre.”

I beretningen sendes der en varm tak til de involverede og engagerede politikere for deres engagement i epilepsisagen. I beretningen er der også ros til Sundhedsstyrelsen for deres hidtidige arbejde med eftersynet, og – som formanden og direktøren skriver: ”Vi ser frem til at følge det videre arbejde med at føre de kommende anbefalinger ud i livet. For der er rigeligt at tage fat på.”

Hent “Epilepsiforeningen Periodeberetning 2016-2018” som pdf

Sådan ser det ud, når Epilepsiforeningen holder landsmøde

Epilepsiforeningen

Epilepsiforeningen Periodeberetning 2016-2018