Debat om bosteder: Formanden udtaler sig i regionale aviser

Landsformanden Lone Nørager Kristensen kommenterer på TV 2´s Operation X i et debatindlæg i regionale aviser.

– Den debat som Operation X forhåbentlig starter er vigtig, udtaler formand for Epilepsiforeningen.

Formand for Epilepsiforeningen Lone Nørager Kristensen var i sidste uge i Avisen Danmark med et debatindlæg om bosteder i forbindelse med Operation X’s udsendelse om svigt på bosteder. Avisen Danmark er et tillæg, der udkommer sammen med alle landets regionale aviser. Her kom formanden med en kritik af de forhold, der blev vist i programmet.

– Operation X er netop rullet over skærmen og har vist horrible forhold på bosteder. Der er tale om en ydmygende og hårdhændet behandling af mennesker, der netop har brug for omsorg og blive mødt af forståelse af personalet. Den slags må bare ikke ske. Vi kan som samfund simpelthen ikke være det bekendt. Alligevel bliver det ved med at ske, og vi har desværre set det hele før.

Formanden pointerede dog også, at der også er masser af mennesker ansat på bosteder over hele landet, der hver dag gør en stor forskel. Og at når vi i Epilepsiforeningen beder vores medlemmer om at vurdere deres nærtståendes botilbud, så svarer langt de fleste, at de får en god behandling. Samtidig gjorde hun det klart, at der også er steder, hvor det ikke fungerer, og at man her skal problemerne til livs.

– Den debat som Operation X forhåbentlig starter er vigtig. For selvfølgelig har de fat i noget. Men jeg håber, at den bliver drejet hen på de mere generelle problemer og ikke kun de mest opsigtvækkende og tåkrummende problemer. Dem som gør sig godt på tv. Det gør eksempelvis mangel på sundhedsfaglig viden sikkert ikke, men det er egentlig det, der er det største problem, skriver formanden i debatindlægget.

Epilepsiforeningen