Det bliver en sommer med medicinmangel

Flere steder er apotekerne ved at løbe tør for frisium og rivotril. Og situationen bliver tidligtst helt normal i midten af august, forlyder det nu. Hvis apoteket ikke har din medicin, skal du hurtigt kontakte din behandler

Nogle steder, kan man stadig få sin rivotril og frisium, andre steder oplever folk, at apotekernes er ved at løbe tør for de to vigtige benzodiazepiner. Grafik: Freepik og Per Vad

Nogle steder, kan man stadig få sin rivotril og frisium, andre steder oplever folk, at apotekernes er ved at løbe tør for de to vigtige benzodiazepiner. Epilepsiforeningen har igen været i kontakt med firmaerne, der leverer de to præparater, og budskabet er nu, at situationen tidligst bliver normal til august.

Når det ikke er muligt at skaffe et bestemt præparat (i dette tilfælde Frisium og Rivotril) til Danmark, kan det være en mulighed at skaffe lignende medicin fra fx andre firmaer eller andre pakninger som ikke er registreret til brug i Danmark. Der er en virksomhed (Specific pharma) som sørger for denne import og de godkendelser det kræver. For at man som patient kan købe denne medicin, kræver det at ens neurolog/læge, søger om en udleveringstilladelse fra lægemiddelstyrelsen. Hvis der anføres ”Haster” i ansøgning, skulle den godkendes indenfor 24 timer.

Status på Rivotril:

Der er få pakker Rivotril 0,5mg 20 styks pakninger tilgængelig via udleveringstilladelse. Forventes levering til almindeligt køb om cirka 14 dage.
Rivotril 2mg i 105 styks pakninger forventes at komme på apotekerne i næste uge.

Status på Frisium:

Det forventes at der kommer Frisium 10mg i 45 styks pakninger på lager i denne uge

Derudover er det muligt at søge om udleveringstilladelse på Urbanyl 10mg(frisium) 30styks pakninger. Der er pt begrænset mængder på lager, men forventes ny levering slut juli.

Når der begynder at komme medicin, er det muligvis ikke i alle doser. Så hvis man for eksempel plejer at tage en pille med 4 mg rivotril, kan det i en periode blive nødvendigt at tage otte pille med 0,5 mg rivotril.

Hvis du bliver behandlet med rivotril eller frisium, så er det en god ide at tjekke apotekets beholdning i god tid. Hvis de ikke har din medicin, skal du hurtigt kontakte din behandler.

på Apotekerforeningens app ’Apoteket’, kan du se hvilke apoteker, der ligger inde med en given type medicin.

Epilepsiforeningen følger sagen tæt og prøver at råbe politikerne op og at presse medicinalfirmaerne på maven.

Epilepsiforeningen og firmaerne, der leverer de to præparater: 2care4 (rivotril og frisium), Cheplafarm (rivotril), Sanofi (frisium)