20.11.2020

Endnu en sag fra botilbudsområdet rammer forsiden

Ung kvinde med svær epilepsi har øjensynligt ligget og gået med brækkede ankler i to dage, inden man på bostedet Egebo opdagede det

”Ingen opdagede Ann-Sofies brækkede ankler”, lyder overskriften på en af artiklerne i dagens udgave af Ekstra Bladet. Den omhandler en ulykkelig hændelse omkring den 27-årige Ann-Sofie, der til dagligt bor på Egebo, som er en del af Filadelfia i Dianalund.

Den unge kvinde brækkede formentligt begge ankler, da hun under en gåtur søndag falder ude på græsplænen. Først da moderen kommer besøg om tirsdagen, opdages bruddene.

Af bostedets beskrivelse af situationen i dagens udgave af Ekstra Bladet fremgår det, at Ann-Sofie falder under en gåtur; derefter er hun fraværende i nogle sekunder og kan ikke selv komme op at stå, hvorefter personalet hjælper hende indenfor.

Senere samme aften og igen dagen efter, kan hun ikke stå selv og ligger og sitrer i sengen. Ann-Sofie har den svære epilepsiform Lennox-Gastaut, så personalet fejltolker situationen og tror, der er tale om et epilepsianfald, og giver hende anfaldsbrydende medicin.

Da Ann-Sofies mor tirsdag kommer på besøg opdager hun, at datteren ankel er hævet til dobbelt størrelse, er rød og blåmarmoreret, og hun overføres til sygehuset, fremgår det bostedet beskrivelse af forløbet. Dagen efter bliver hun opereret for flere brud i begge ankler.

Da Ann-Sofies mor opdager datteren tllstand, bliver hun oprørt over bostedets håndtering af situationen: ”Jeg bliver vred og meget ked af det. Min datter bor et sted, hvor der er professionelt personale, og de har ikke fået øje på, hvad der var galt. De troede, det var epilepsi, og hun har sitret. Jeg tror, at min datter har ligget i stærke smerter”, siger hun til Ekstra Bladet.

Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen, der sidder i Filadelfias bestyrelse, er chokeret over sagen: ”Det er meget ulykkelig sag for både Ann-Sofie og familien,” udtaler hun. ”Det er vigtigt at sagen nu belyses og behandles grundigt af de rette instanser, så noget lignende kan undgås fremadrettet. Og selvom jeg naturligvis hverken kan eller må kommenterer på konkrete sager, kan jeg garantere for, at jeg vil følge sagens videre forløb tæt.”

Sagen ligger nu hos Socialtilsynet, der i samarbejde med Sorø Kommune skal undersøge forløbet, fortæller Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet (artiklen er ikke online) og Epilepsiforeningen