27.08.2012

Epilepsiforeningen forarget over Falck

Lille Mathilde på 3 blev alvorligt svigtet af Falck og Region Midtjylland under et alvorligt og langvarigt epilepsianfald. Det beretter Ekstrabladet i dag. Mathilde blev på grund af et langvarigt epilepsianfald hentet af Falck i ambulance sammen med sin mor Janni. Mathilde skulle hurtigst muligt til Skejby Sygehus’ akutte børnemodtagelse. Trods det alvorlige epilepsianfald, og trods Jannis forklaringer om Mathildes epilepsi kørte Falck dog ikke direkte. I stedet for kørte man omkring Falckstationen i Højbjerg, hvor man holdt en 4 minutters lang pause, mens Mathilde og Janni blev ladt alene tilbage i ambulancen. Årsag? Jo – det første hold Falck-reddere havde fyraften, og et nyt hold skulle på ambulancen.

”Jeg er forarget”, siger Lone Nørager Kristensen, Landsformand for Dansk Epilepsiforening. ”For nogen epilepsipatienter er epilepsianfald så langvarige og alvorlige, at akut medicinsk behandling, observation og lægehjælp er eneste løsning. Jo længere tid et anfald varer, jo højere er risikoen for alvorlige skader som f.eks. hjerneskader”.

Falck nægter at udtale sig om sagen, men henviser i stedet til Region Midtjylland. Region Midtjylland siger, at kørslen var ”helt efter bogen” og at ambulancefolk har stor rutine i epilepsi. ”Det er en fuldstændig useriøs talen uden om”, siger Lone Nørager Kristensen. ”Der er så mange forskellige former for epilepsi, at selv læger ind imellem kan have vanskeligt ved at skelne. Ved sjældne former for epilepsi er det ofte patienten eller patientens pårørende, der er de egentlige eksperter. Når personalet, som modtager Mathilde i børnemodtagelsen til avisen udtaler, at Mathilde var i anfald, da hun ankom, er der ingen tvivl. Det var at spille hasard med Matildes liv og helbred ikke at køre hurtigst muligt til hospitalet. Det er sikkert rigtigt, at Falck har mange kørsler med epilepsipatienter, og at der derfor er en vis rutine. Men en vis rutine er ikke det samme som tilstrækkelig indsigt, og her burde Falck-redderne have lyttet til Mathildes mor, hvilket også støttes af hospitalets udsagn.”

Dansk Epilepsiforening henvender sig på baggrund af sagen til Region Midtjylland for at spørge, hvordan regionen sikrer, at Falck-reddere har tilstrækkelig viden om epilepsianfald og kan reagere til mindst mulig risiko for patienten. I Mathildes tilfælde skete dette nemlig ikke.Læs et uddrag af Ekstrabladets dækning af sagen her: (Kilde: Dansk Epilepsiforening og Ekstrabladet)