22.08.2012

Migræne og epilepsi hos børn

Hvert fjerde barn med epilepsi lider samtidig af migræne. Det er flere end blandt børn i almindelighed. Det viser en engelsk undersøgelse, hvor 400 børn – eller deres forældre – udfyldte et spørgeskema og blev fulgt fra januar til marts 2011.

Migræne og epilepsi er de mest udbredte neurologiske lidelser blandt børn. Faktisk er migræne mere udbredt blandt børn end blandt voksne. Så resultatet er ikke vildt overraskende.

Men undersøgelsens forfattere bemærker, at halvdelen af børnene, der havde både migræne og epilepsi, ikke havde talt med deres behandler om det. Det får sygeplejerske og faglig konsulent i Dansk Epilepsiforening, Lotte Hillebrandt, til at kommentere: ”Jeg håber, at danske patienter, pårørende og behandlere er bedre til at få vendt alle de følgetilstande, der kan være ved epilepsien.”

”Det er vigtigt, at man tager problemer, der kan hænge sammen med epilepsien, op med sin behandler, ligesom behandlerne skal huske at spørge ind til de problemer, der kan være – og der er migræne et af de mange emner, man skal være opmærksom på,” siger Lotte Hillebrandt.

(Kilde. Epilepsy Therapy Project)