03.11.2020

Epilepsiforeningen gav Linette livsmodet tilbage

På grund af epilepsien gled Linette væk fra sine gamle venner, og hun følte sig fortabt, men så skete der noget: ”Det var fantastisk”, fortæller hun i Hjemmet

Ugebladet Hjemmet havde sidste uge en flot dobbeltsidet artikel med 25-årige Linette Evers Sørensen, der har epilepsi.

På artiklens billeder klapper Linette pingviner og står ved et verdenskort på væggen, hvor alle de lande, hun har besøgt, er markeret. For den unge kvinde er et aktivt menneske, der har været vidt omkring og prøvet og oplevet talrige ting.

På artiklens store billede står hun og storsmiller med sin cykel og cykelhjelm. Og når man læser hendes historie, er billedet let at forstå, for hun fik sin epilepsi, da hun for 11 år siden faldt på cyklen uden hjelm og slog hovedet.

Jeg hadede det, og jeg begyndte at holde mig meget hjemme

Linette Eved Sørensen

Det varede noget, inden man fik endeligt konstateret, at der var tale om epilepsi, men noget tid efter faldet begyndte hun at få anfald. De kom tit, når hun var i skole eller ude at handle, hvor hun kom til selv omgivet af mennesker og med en ambulance på vej, fortæller hun:

”Jeg hadede det, og jeg begyndte at holde mig meget hjemme,” fortæller hun til ugebladet.

I det hele taget kostede epilepsien og anfaldene en del på den sociale konto, hvor hun hen ad vejen gled bort fra de venner, hun havde fået i skoletiden, og hun følte sig ret alene i verden:

”Så blev jeg gjort opmærksom på, at Epilepsiforeningen har en aktiv ungdomsafdeling, og jeg begyndte at tage med til møder og afsted på weekendture. Det var fantastisk, så meget jeg fik ud af det. Jeg fik livsmodet tilbage”, fortæller hun til Hjemmet.

Et af landene, der er markeret på verdenskortet på væggen, er Irland, hvor Linette sidste efterår var i Dublin. Dér repræsenterede hun Epilepsiforeningen og de danske unge med epilepsi ved en europæisk konference for unge med epilepsi.

På konferencen fik hun et indblik i, hvordan situationen for mennesker med epilepsi er andre steder i Europa: ”Der er lande i det tidligere Østeuropa, hvor unge med epilepsi stadig bliver udstødt af deres familier, fordi familierne tror, de er besat af onde ånder,” fortæller hun Danmarks hyggeligste ugeblad.

Linette havde uddannelsesproblemer i både skolen og gymnasiet, men i dag studerer hun til sygeplejerske, og hun er blevet både anfalds- og medicinfri og krydser naturligvis fingre for, at det fortsætter.

Hun er stadig aktiv i Epilepsiforeningen, som har givet hende meget: ”Jeg fik støtte af andre, og jeg fik nogle fantastiske venner”, fortæller Linette. Og når hun rejser rundt i verden, er det ofte med en veninde, hun har fået gennem Epilepsiforeningens ungdomsaktiviteter.

Hjemmet