Epilepsiforeningens ny næstformand: ”Min hjerne er som snapchat”

Peter Vomb fra Bornholm valgt som ny næstformand for Epilepsiforeningen. Lone Nørager Kristensen blev genvalgt som formand

I weekenden afviklede Epilepsiforeningen et på alle måder usædvanligt landsmøde. Foreningens hovedbestyrelse havde i fuld enighed – og efter samråd med en foreningskyndig jurist – besluttet at ændre den sædvanlige afvikling af landsmødet. Det skete naturligvis med afsæt i den evigt skiftende og uforudsigelige Covid-19 situation, som på mange måder også har grebet forstyrrende ind i Epilepsiforeningens normale indre foreningsliv.

I år påtog en samlet hovedbestyrelsen sig derfor ansvaret for at træffe en række uopsættelige beslutninger; herunder en ny visions- og aktivitetsplan for perioden 2020-2022.

Der var derudover genvalg til landsformand Lone Nørager Kristensen (t.v. på billedet), og så blev sagt et velfortjent farvel og tak til den afgående mangeårige næstformand Berit Andersen (midt i billedet), som havde varslet hun ønskede at stoppe på næstformandsposten.

Som ny næstformand valgte en enig hovedbestyrelse Peter Vomb (t.h. i billedet) som udover at være kredsformand på Bornholm også har været medlems af forretningsudvalget i en årrække.

Peter Vomb fik epilepsi som 19-årig. I dag er han anfaldsfri, men epilepsi er meget mere end anfald, og han mærker stadig sygdommen. Som så mange andre, der har oplevet epilepsi, har han for eksempel problemer med hukommelsen: ”Jeg så et godt billede på Facebook engang, hvor der stod: ’Min hjerne er som Snapchat – efter ti sekunder er det hele væk’. Det beskriver meget godt, hvordan jeg har det,” har han tidligere fortalt i et interview til Epilepsiforeningens blad.

De seneste par år er der dog begyndt at dukke barndomsminder op, som han troede var gået tabt, fortæller han: ”Som udgangspunkt er hele min barndom slettet, men der begynder at dukke brudstykker op”.

Den ny næstformand optræder også i en film fra Epilepsiforeningen, hvor han fortæller om det at have  epilepsi.

Slutteligt fik Epilepsiforeningen også valgt et nyt forretningsudvalg for den kommende periode., som udover formand og næstformand i den kommende periode består af Rikke Malene Rogers (kredsformand i Østjylland), Berit Andersen (kredsformand Midtvestsjælland) samt Casper Kløj Andersen (kredsformand i Nordjylland)

Læs interview med Peter Vomb her. Og se filmen fra Epilepsiforeningen her