05.03.2020

To nye film om epilepsi og Epilepsiforeningen

Epilepsiforeningen har lanceret to film, der fortæller om epilepsi og Epilepsiforeningen. Se de to film.

”Det værste ved epilepsi er anfaldene, og jeg får det rigtig skidt, når jeg har anfald”, fortæller 11-årige Liva, der har haft epilepsi, siden hun var lille.

”Det værste ved epilepsi er uforudsigeligheden”, siger Frida, der har en kusine med epilepsi.

Liva og Frida er to af personerne i to nye film om epilepsi og Epilepsiforeningen, som Epilepsiforeningen lancerer i forbindelse med Hjerneugen.

Film om voksne med epilepsi

I den ene film fortæller Frida Nedergaard, der har en kusine med epilepsi, og Peter Vomb, der har haft epilepsi siden ungdommen, om det at være voksen eller ung og have epilepsi. Og de peger på nogle af de ting, som de har haft glæde af ved at være medlemmer af Epilepsiforeningen.

For eksempel fortæller Frida: ”Det fællesskab, man får, er helt vildt meget værd – også selvom man ikke selv har epilepsi.”

Film om familier med børn med epilepsi

I den anden film er der fokus på livet som familie, når et barn har epilepsi og døjer med mange anfald: ”På de gode dage kan vi gøre rigtig mange ting. På de dårlige kan vi faktisk ingen ting,” fortæller Livas mor, Louise D. Østergaard.

Livas familie er nogle af de mange, der som medlemmer af Epilepsiforeningen har haft glæde af foreningens rådgivning, fortæller Louise: ”Vi har fået rigtig god vejledning af socialrådgiveren, da jeg for eksempel skulle på tabt arbejdsfortjeneste.

Tak til Lene

Filmene er delvist finansieret med midler samlet ind i forbindelse med Lene Lundsgaard Sahlholdts bisættelse. Den tidligere psykolog på Epilepsihospitalet Filadelfia brændte for epilepsisagen og ønskede at midlerne skulle bruges til formidling af epilepsi og Epilepsiforeningen.

Epilepsiforeningen