Epilepsiforeningen kræver forklaring på ambulances katastrofale responstider

I flere tilfælde måtte familien Pleman vente urimeligt længe på ambulancen til deres søn, der var faldet om med livstruende epileptiske anfald. Nu beder Epilepsiforeningen regionen om en forklaring

I 2019 døde Katja og Carstens Plemans søn Valentin i forbindelse med et epileptiske anfald. Valentin havde en meget svær epilepsi, hvor familien relativt tit måtte ringe 112. Og parret har altid syntes, at de tit skulle vente urimeligt længe, før ambulancen nåede frem.

Nu har familien fået aktindsigt i responstiderne på Valentins ambulancekørsler. Ved de 32 ambulancekørsler, Valentin havde fra 2016 til sin død i 2019, blev kun et af de fem servicemål, der viser hvor hurtigt ambulancen skal være fremme, overholdt, fortæller TV2 Østjylland.

I en stærk artikel, der med lydoptagelser fra alarmopkaldet, billeder fra Valentins liv og en videostump optaget på Valentins sidste dag, genfortæller TV2 Østjylland forløbet den tragiske dag. Den dag tog det ambulancen 21 minutter at komme frem. Ifølge servicemålene skulle den for det meste have været fremme inden for 10 minutter og allersenest inden for 20 minutter.

Forfærdeligt og tragisk

Nu beder Epilepsiforeningen Region Midtjylland forklarer, hvordan responstiderne fremover kan overholdes:

” Man skal kunne stole på, at regionen kan leve op til de responstider, som de melder ud – og som jeg kan forstå af omtalen, så har det ikke været tilfældet her”, siger Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen:

”Det er en forfærdelig og tragisk oplevelse, familien har haft. Og jeg føler virkelig med dem. I forlængelse af de oplysninger, der nu er kommet frem, vil vi i Epilepsiforeningen kontakte regionen og bede dem oplyse, hvad sagen har givet anledning til i sammenhæng med responstiderne”.

Kilde og foto

TV2 Østjylland og Epilepsiforeningen. Fotoet er fra en video med Valentin optaget kort før hans død, som TV2 Østjylland bringer.

Læs Epilepsiforeningens henvendelse til regionsrådet i Region Midtjylland (pdf)