Epilepsiforeningen på besøg hos Danmarks største cannabis-producent

Epilepsiforeningen mener, at behandling med medicinsk cannabis skal være en mulighed for alle, der kan have gavn af det. Foreningen har besøgt et gartneri, der har skiftet tomatplanterne ud med cannabisplanter

I 60 år har der groet tomater af høj kvalitet i familien Pedersens væksthuse, der blev solgt under navnet ”Katrine og Alfreds Tomater”. Men sidste år fik det fynske gartneri licens til at producere medicinsk cannabis i den danske forsøgsordning. I et joint venture med det canadiske Aurora og under navnet Aurora Nordic Cannabis er målet nu at blive den største producent af medicinsk cannabis i Europa.

Tirsdag havde den kommende storproducent af medicinsk cannabis inviteret Epilepsiforeningen indenfor, hvor landsformand Lone Nørager Kristensen, politisk konsulent Finn Obbekær, sygeplejerske Lotte Hillebrandt og direktør Per Olesen fik en rundvisning på fabrikken efterfulgt af en rundbordssnak om forskellige emner indenfor cannabisområdet – med særlig fokus på epilepsi.

Frugtbart møde

Ideen til produktionen fik ejeren oprindeligt på en konference i USA, hvor en af oplægsholderne var en ung dreng, som havde oplevet stor gavn og effekt af medicinsk cannabis imod sin epilepsi. Det satte nogle tanker i gang, og nu er man nået så langt, at man i samarbejde med det canadisk firma Aurora, er godt i gang med at bygge et stort produktionsapparat op i udkanten af Odense. Her er det tanken at man i årene fremover skal arbejde med udvikling af en række forskellige cannabis-varianter.

Lone Nørager Kristensen: ”Det var et frugtbart møde med en oprigtigt engageret producent, og det var særligt interessant at høre om de videnskabelige tilgange Aurora Nordic har for produktionen fremadrettet. Vi kom godt rundt i emnet medicinsk cannabis og epilepsi; herunder de eksisterende behandlingstilbud i form af både de tilgængelige og kommende medicinske præparater, som produkterne under den 4-årige forsøgsordning”.

Bro mellem behandlere og producenter

Især angående forsøgsprodukterne er det Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristensens vurdering, at der fremadrettet i højere grad bør forsøges på brobygning mellem behandlere og producenterne; herunder at der etableres solid forskning på området, hvis forsøgsprodukterne nogensinde skal kunne finde en reel plads på epilepsiområdet.

”I min optik bliver man nødt til at sikre nogle bedre rammer for hvordan man kan komme hinanden i møde på det her område. Dels er der jo et meget klart og vedholdende politisk ønske om at det her område skal fremmes, samtidig med at der ses et betydeligt pres fra patienter og pårørende på en række forskellige sygdomsområder – og vel at mærke ofte fra patienter som ikke føler de får tilstrækkelig effekt af behandlingssystemets tilgængelige behandlingstilbud”, siger formanden.

”Behandlerne har omvendt en række betydelige reservationer overfor især produkterne i den nuværende forsøgsordning, som reelt gør at det er ganske få læger der i dag udskriver forsøgsprodukterne til en række patienter. Og jeg kan sagtens forstå, at man som ansvarlig læge insisterer på at vide, hvad man udskriver recepter på, og at man i øvrigt skal tage patientsikkerheden dybt alvorlig” siger Lone Nørager Kristensen og tilføjer:

”Så der mangler i min optik en kobling, hvor man i langt højere grad bygger broer mellem parterne i stedet for at grave grøfter. Vi kan jo konstatere, at mange fortsat føler sig henvist eller overladt til et ureguleret illegalt marked, samt lukkede Facebook-grupper, hvor ingen reelt har hånd i hanke med hvad der sker. Og hvor der i hvert fald mangler en betydelig grad af neurofaglighed. Det synes jeg ganske enkelt ikke er hverken rimeligt eller fornuftigt. Så på den baggrund synes jeg den nuværende forsøgsordning er kommet skævt fra start, da den ingen måde har bygget bro, eller forholdt sig nysgerrigt til mulige effekter – snarere tværtimod.”

Epilepsiforeningen

Se mere om medicinsk cannabis her.

Se mere om foreningens holdninger her til medicinsk cannabis her.