10.01.2022

Epilepsisagen har brug for dine skridt

Som markering af International Epilepsidag opfordrer IBE og ILAE igen i år alle til at gå en tur for epilepsidagen og registrere sine skridt. Målet er 50 millioner skridt

“Mellem mandag den 10. januar og mandag den 14. februar (International Epilepsidag) har vi brug for mindst 500 mennesker, der vil gå 20.000 skridt hver uge. Er du klar til at tage udfordringen op?”

Sådan lyder opfordringen fra International Bureau for Epilepsy (IBE) og International League Against Epilepsy (ILAE), der er paraplyorganisationerne for henholdsvis epilepsiforeninger og organisationer for epilepsibehandlere verden rundt. Hvis tilstrækkelig mange tager udfordringen op, bliver det til 50 millioner skridt i alt – lige så mange som der er mennesker med epilepsi i verden.

Hvis man ikke er frisk på at gå 20.000 skridt om ugen (ca. 15 km) i en måned, så kan mindre også gøre det. For alle gåture tæller med.

Sådan deltager du

Når man har gået sin epilepsitur, skal man gå ind på kampagnens hjemmeside, 50millionsteps, og registrere dem. Og hvis man deler et opslag om turen på Facebook, Instagram eller Twitter, vil det være ekstra stort. I så fald skal man hashtagge opslaget med #50MillionSteps og tagge @IntEpilepsyDay. Så deltager man samtidig i en konkurrence om at vinde fire priser på 250 dollar.

Registrer dine skridt her

Man kan tælle sine skridt med en af de mange apps til den slags, der findes på både Google Play og App Store. Man kan også omregne sine km til skridt – en km er 1.300 skridt.

International Epilepsidag blev også markeret med en 50 Million Steps kampagne sidste år. Dér var der medlemmer af Epilepsiforeningen og danskere med epilepsi, der fandt sammen via Facebook og gik en søndagstur for den gode sag. Dermed var de med til at føre kampagnen i 2021 langt over målet. Forhåbentlig vil der igen i år være danskere med epilepsi, der sammen med familie, venner eller ligesindede vil være med til at markere den vigtige sag.

IBE og 50 Millions Steps