Patientforeninger opfordrer kommuner til at ansætte pårørendevejledere

Epilepsiforeningen er medunderskriver på en henvendelse til kommunalpolitikere med en opfordring til at anerkende pårørendes store indsats og investere i pårørendeområdet

For øjeblikket har 30 % af landets kommuner en eller flere pårørendevejledere ansat. Det tal vil de 30 patient-, handicap og pårørendeorganisationer, der står bag Pårørendeinitiativet, gerne have bliver væsentligt større.

Nu har Pårørendeinitiativet – hvor Epilepsiforeningen er en af foreningerne – sendt en fælles henvendelse til kommunalpolitikerne, hvor de anbefaler, at alle kommuner har mindst en pårørendevejleder ansat.

I brevet peger foreningerne på, at pårørende til mennesker med svækkelse, sygdom og handicap ofte løfter en stor og vigtig opgave for deres nærmeste, samtidig med at de er med at aflaste kommunen i en række henseender, fordi de tager hånd om mange sociale, psykologiske og praktiske behov hos deres nærmeste.

Opgaven som pårørende er imidlertid også hård, og mange pårørende døjer med stress og dårligt helbred ligesom mange må gå ned i tid på arbejde eller melde sig syge for at have tid til at hjælpe deres kære, skriver Pårørendeinitiativet og opfordrer til, at man i kommunerne investerer i pårørendeområdet. En af måderne hvorpå man kan investere i pårørende, det er ved at udarbejde en pårørendepolitik og ansætte en pårørendevejleder.

En pårørendevejleder kan støtte pårørende og hjælpe dem med at finde vej i kommunens og de frivillige organisationers tilbud. Og en pårørendevejleder kan tilbyde rådgivning og individuelle samtaler og etablere pårørendegrupper, der kan hjælpe pårørende til en bedre trivsel i hverdagen.

Pårørendeinitiativet