14.12.2016

Filadelfia starter CBD-behandling

Epilepsihospitalet Filadelfia har hidtil ikke ønsket at påbegynde behandling med CBD-olie, fordi mange familier ikke vil have mulighed for at opretholde den dyre behandling uden tilskud, når patienterne udskrives fra hospitalet. Men nu har hospitalet søgt og fået tilskud til behandling med CBD-olie til to patienter, fortæller Filadelfia i sit nyhedsbrev.

Formand for Epilepsiforeningen Lone Nørager Kristensen er meget glad for Lægemiddelstyrelsens beslutning: ”Det her er grundlæggende en anerkendelse af, at vi står med nogle patientgrupper, som vitterligt har ryggen mod muren, og Lægemiddelstyrelsen har med deres beslutning givet lægerne endnu et skud i bøssen til at hjælpe patienter med svær epilepsi”, siger hun.

”Selve ansøgningen om tilskud foregår så ud fra en individuel vurdering i samråd med lægen – men der er nu åbnet op for muligheden på det her vanskelige område, og det både tror og håber jeg på sigt vil gøre en forskel for nogen af dem som trænger. Så der er respekt her fra Epilepsiforeningen til både de læger der har lavet forarbejdet til ansøgningen for den pågældende patient og til Lægemiddelstyrelsen,” siger hun og glæder sig også over, at olien nu kan gives under ordnede forhold:

”Det er godt, at det nu bliver muligt at få CBD-olie, der er produceret under kontrollerede forhold, og udleveres helt legalt, i modsætning til at skulle finde den via nettet eller købe det ulovligt. Ligesom patienterne nu kan få den nødvendige professionelle rådgivning fra behandleren.”

Lægemiddelstyrelsen: CBD virker hos nogle

Der findes endnu ingen godkendte præparater med det aktive cannabisstof CBD på det danske marked. Et enkelt er sandsynligvis på vej fra engelske GW Pharmaceuticals, men på Glostrup Apotek har man det seneste år haft tilladelse til at producere ren CBD-olie magistrelt, og derfor er det allerede muligt for danske læger at ordinere cannabisolie bl.a. til behandling af visse typer epilepsi.

Ifølge overlæge i Lægemiddelstyrelsen Jens Ersbøll er der nu god evidens for, at CBD kan virke anfaldsdæmpende for visse epilepsipatienter. Derfor kan læger forsøge sig med CBD-olie, hvis de står med en af de komplicerede Dravet- eller Lennox-Gastaut-tilfælde, hvor anden medicin ikke virker.

Jens Ersbøll fremhæver at han synes det er fint at man har fået den her mulighed i stedet for at være en del af den nyligt meget omtalte forsøgsordning: ”Det kan godt være, at vi skal gå lidt mere aktivt ud og forklare vores beslutning i forbindelse med forsøgsordningen, men epilepsilægerne burde vide, at vi er fuldstændig imødekommende over for, at de behandler de patienter, hvor det er relevant, med CBD. Lægen skal bare sende en ansøgning, og er det til børn med Dravet eller Lennox-Gastout syndrom, vil man uden tvivl få tilskud, og så synes jeg faktisk, at epilepsi er flyttet fra forsøgsordningen og over til noget, der er mere konkret,” siger han.

Behandling med CBD-olie hører til i den dyre ende. Glostrup Apotek producerer olien i en standardudgave med 50 mg CBD pr. ml., og en flaske med 10 ml. koster 800 kr., mens 30 ml. koster 1950 kr.

Jens Ersbøll vurderer, at CBD-behandlingen uden tilskud vil koste et sted mellem 3.000 og 4.000 kr. om måneden.

CBD-præparat til epilepsi på vej

Filadelfias nyhedsbrev, Epilepsi Nyhedsbrevet, har skrevet et par artikler om den nye udvikling på CBD-området.

I artiklen ”Særligt cannabis-præparat til epilepsi forventes i 2017” fortæller de, at medicinalfirmaet GW Pharmaceutical er i gang med en række fase tre studier med lægemidlet Epidiolex. Lægemidlet indeholder det aktive cannabisstof CBD og har tilsyneladende vist så gode resultater som anfaldsdæmpende behandling til patienter med epilepsiformerne Dravet- og Lennox-Gastaut syndrom, at firmaet forventer at søge forventer at søge om godkendelse af lægemidlet i Europa og USA i første halvår af 2017.

I Epilepsi Nyhedsbrevet kan man også læse, at ”Lægemiddelstyrelsen åbner for cannabis-olie til epilepsi”  og “Filadelfia har fået tilskud til CBD-olie”

DR ser på den nyeste udvikling

DR.dk bragte den 15/12 en film med og historie om den første danske patient, der får behandling med CBD-olie på Filadelfia

DR.dk har den 14/12 en nyhed om emnet, “Ny forskning: Cannabis kan hjælpe børn med epilepsi”, hvor der blandt andet er en video med familie, hvor barnet skal i behandling med CBD-olie (billedet).

DR2 Morgen havde den 14/12 et indslag om de nyeste forskningsresultater, hvor de blandet taler med direktør Helle Hjalgrim fra Filadelfia. Indslaget kommer 12 minutter inde i den lange udsendelse.

(Kilde: Epilepsi Nyhedsbrevet, Epilepsiforeningen og DR)