Filadelfia starter STU for unge med særlige behov

Filadelfia tilbyder ny særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse til unge med for eksempel epilepsi

”Hvad skal man efter sommerferien, hvis man har gået på specialskole eller bare ikke passer ind i det almindelige skolesystem?”, spørger Filadelfia i deres pressemateriale og foreslår, at man starter en STU på Filadelfia, der også huser Epilepsihospitalet.

For til august starter Filadelfia et nyt til tilbud til unge, der er på kanten af uddannelses- og arbejdsmarkedet. Der er tale om et tre årigt uddannelsesforløb, STU, som skal forberede unge til en ungdomsuddannelse, job eller andre aktiviteter.

STU’en på Filadelfia er for unge mellem 16 og 25 år med epilepsi, hjerneskade, autisme, ADHD og andre neurologiske udfordringer. Uddannelsen favner såvel timer på skolebænken som praktik på værksteder. Men de studerende kan ikke bo på Filadelfia, der ligger i Dianalund, i studieforløbet.

”Vi ser frem til at byde de unge mennesker velkommen. På Filadelfia har vi ni værksteder med faguddannede medarbejdere, som også har stærke socialpædagogiske kompetencer. Alle har en stor faglig viden, men også en særlig viden og erfaringen indenfor epilepsi, ADHD, hjerneskade og neurologiske udfordringer. Derfor kan vi skabe et trygt og stærkt miljø for de unge,” siger forstander Søren Astrup Juul.

Se værkstederne

Du kan læse mere om uddannelsen på Filadelfias hjemmeside. Og i filmen herunder kan du få en rundtur på værkstederne på Filadelfia

Filadelfia

Filadelfia