20.12.2018

Forfatter skriver spændingsbog om epilepsi

International Epilepsidag sætter med en ny spændingsbog fokus på søskende til børn med epilepsi

”Til de børn i verden der har epilepsi og bare gerne vil være ligesom alle andre.” Sådan lyder dedikationen på første side i en ny spændingsbog for børn, som udgives på Epilepsidagen den 11. februar.

Bogen er skrevet af Martin Vinther Madsen, der ud over at være børnebogsforfatter med en lang række udgivelser bag sig også er lærer på Børneskolen på Epilepsihospitalet Filadelfia. Derfor besluttede Martin sig for at kombinere sine to fagområder og skrive en børnebog, hvor epilepsi var omdrejningspunktet. På den måde håber Martin at kunne sætte mere fokus på epilepsi og de følger og konsekvenser det har for mennesker, der har sygdommen tæt inde på livet.

”Når børnene er indlagt på hospitalet, går de i skole på Børneskolen. Så derfor har jeg mødt hundredvis af børn med epilepsi.  Alle der har epilepsi, oplever det på deres helt egen måde. Anfaldene og følgerne af epilepsi er meget forskellige. Mange tror at de er de eneste i hele verden som har epilepsi, andre kan ikke lide at snakke om det, og nogle er flove over eller bange for deres epilepsi. Men fælles for dem alle er at de bare gerne vil være ligesom alle andre, ” fortæller Martin.

image

Martin Vinther Madsen

Bogen hedder ”Anfald og Tryllestøv” og udgives i et samarbejde mellem Martin Vinther Madsen, forlaget Tellerup og Epilepsiforeningen. Den handler om Frederik, der har en lillesøster med epilepsi og føler sig lidt overset. Han drager ud på en lang rejse for at finde noget tryllestøv, der kan gøre hende rask. Undervejs får han følgeskab af to andre børn, nemlig den handicappede Filippa som også har epilepsi og den småkriminelle Alfred. I deres jagt efter feen med tryllestøvet må de snart sande, at de også selv bliver jagtet.

”Det er en historie, som sætter fokus på den smerte der opstår når en familie rammes af epilepsi. Det er ikke blot barnet som har epilepsi, som påvirkes, men hele familie er ved at gå i opløsning”, siger  forfatteren:

”Børn og familier der er ramt af epilepsi vil forhåbentlig kunne spejle sig i bogens handling og personer, og folk som ikke kender til epilepsi vil få større viden. Bogen er tænkt til at kunne læses af alle, også børn som ikke kender til epilepsi.”

Et godt initiativ

Det er sjældent, at der udkommer bøger, der tager fat på epilepsiproblematikker, derfor er Epilepsiforeningens direktør, Per Olesen, glad for initiativet:

”Det er et supergodt initiativ, som kombinerer to ting vi synes er meget vigtige. Dels fortæller bogen en rigtig spændende og god historie, som mange børn og unge kan få gode timer ud af at dykke ned i; evt. via højtlæsning af deres forældre. Dels udbreder bogen vigtig viden om livet med epilepsi hos børn, og det kan vi aldrig få nok  af”, siger direktøren.

”Anfald og Tryllestøv” udkommer på International Epilepsidag, hvor forfatteren, forlaget og Epilepsiforening sammen vil bruge udgivelsen til at skabe opmærksomhed om epilepsi og Epilepsidagen.

Bogen vil kunne købes med rabat af Epilepsiforeningens medlemmer.

Epilepsiforeningen