14.04.2014

Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie uddeler en million til forskning

I forbindelse med Dansk Epilepsiforenings landsmøde den 10. maj bliver der uddelt over en million kroner til epilepsirelateret forskning. Det historisk høje forskningsbeløb vil blive overrakt af Prinsesse Marie til udvalgte forskere.
Dansk Epilepsiforening støtter arbejdet med forskning og helbredelse af sygdommen epilepsi med penge fra Inge Berthelsens legat. Der uddeles beløb hvert andet år i tilknytning til foreningens landsmøde. Første gang var tilbage i 2010, og siden da er der uddelt mere 1, 5 million kroner.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, glæder sig over den opbakning foreningen oplever fra Prinsesse Marie, der har været foreningens protektor siden 17. oktober 2013: ”Jeg er både glad og stolt over, at vi kan støtte forskning og epilepsiarbejdet med så historisk stort et beløb. Det er samtidig en ære, at Prinsesse Marie har sagt ja til overrække de store checks. ”
”Hver dag får 12 danskere diagnosen epilepsi og hver tredje må leve resten af livet med epilepsianfald. Epilepsi kan være forbundet med store personlige omkostninger for både den enkelte og familien. Derudover koster epilepsi også samfundet mange penge. Derfor betyder det meget for mig og alle med epilepsi inde på livet, at Prinsesse Marie er med til at skabe synlighed om epilepsi og forskning som peger frem mod at skabe en bedre dagligdag for de som har det svært. ”
Presse, der ønsker at dække uddelingen af forskningslegatet og den efterfølgende reception bedes tilmelde sig hos Dansk Epilepsiforening senest 9. maj hos kommunikationskonsulent Per Vad, mobil 29 91 02 33 mail: pervad@epilepsiforeningen.dk (Kilde. Dansk Epilepsiforening)