”Jeg vil godt have en hel plan, men ligger det ikke først for, så må vi starte med en statusrapport”

Epilepsiområdet skal gås efter i sømmene, og så skal der lægges en plan for, hvordan udredning, behandling og rehabilitering skal forløbe, mener formanden for Folketingets Sundhedsudvalg, Liselott Blixt

Formanden for Folketingets Sundhedsudvalg, Liselott Blixt (DF) så gerne, at der kom en plan for, hvordan man udreder og behandler en epilepsipatient bedst muligt, siger hun efter at have holdt møde med Epilepsiforeningen og Epilepsihospitalet:

”Jeg vil godt have en hel plan, men ligger det ikke først for, så må vi starte med en statusrapport, der kan vise, hvor udfordringerne er, og hvilken økonomi, der ligger bag, som man har gjort på andre områder”, siger Liselott Blixt til Epilepsi Nyhedsbrevet.

Den indflydelsesrige sundhedsordfører har tidligere udtalt ønske om en behandlingsplan for epilepsiområdet og har spurgt ministeren, om hun vil tage initiativ til at sikre hurtigere behandling for epilepsipatienter. Ministeren svar var dengang, at det er regionernes ansvar at levere behandling, der lever op til de gældende anbefalinger og vejledninger, og at Sundhedsstyrelsen ikke oplever nævneværdige udfordringer med at følge anbefalingerne. Men Liselott Blixt mener ikke, at Sundhedsstyrelsen har fingeren på pulsen på epilepsiområdet. Og mødet med Epilepsiforeningen og Filadelfia har givet hende skyts til flere spørgsmål:

”Jeg vil for eksempel gerne have undersøgt, om vi gør nok ud af den kirurgiske del af epilepsibehandlingen”, siger hun.

Epilepsiforeningen går i sving

Formanden for epilepsilægernes faglige organisation, Dansk Epilepsi Selskab, Helle Hjalgrim, deltog i mødet. Hun så meget gerne, at der kom større fokus på epilepsioperationer. Hun vurderer, at antallet af epilepsioperationer i Danmark potentielt kan tidobles, hvis de neurologiske afdelinger begynder at følge anbefalingerne. Det er ikke nødvendigvis målet, men Dansk Epilepsi Selskab vil gerne have, at patienterne får muligheden.

”Patienterne skal selv tage stilling til, om de vil tage imod tilbuddet, vi vil bare gerne have, at de neurologiske afdelinger følger de internationale anbefalinger og tidligt i forløbet foretager en vurdering, om der er stillet den rigtige diagnose, og om patienten skal udredes til kirurgi,” siger overlægen, der også er direktør for Filadelfia, til Epilepsi Nyhedsbrevet.

Epilepsiforeningen formand, Lone Nørager Kristensen og direktør, Per Olesen, er klar til at trække i arbejdstøjet: ”Vi skal hjem og lave et stykke papir på de udfordringer, der er på området, og de mulige løsninger, vi ser. Det er meget positivt, at epilepsien får den her opmærksomhed, og hvis vi kan hjælpe til med at få løftet den politiske indsats på epilepsiområdet, vil det være fantastisk,” siger Per Olesen til Filadelfias nyhedsbrev.

Kilde og foto:

Epilepsi Nyhedsbrevet. Fotoet er fra Epilepsi Nyhedsbrevet. Det er Liselott Blixt og Lone Nørager Kristensen ved mødet på Filadelfia.