26.02.2016

Lempelse i kontanthjælpsloft hjælper for få

Selvom meget i dansk politik for tiden handler om gylle og ballade på Christiansborg, så havde politikerne i går også tid til at afholde en høring på Christiansborg om det såkaldte kontanthjælpsloft. Loftet er et lovforslag fra regeringen, hvor man ønsker at sætte et loft over, hvor mange ydelser, man kan modtage fra det offentlige, hvis man er på kontanthjælp. En følge af loftet er blandt andet, at der indføres et loft over, hvor meget man modtage i støtte til sin bolig. Det rammer en gruppe, der på grund af deres handicap bor i botilbud eller handicapvenlige boliger, som er dyrere end almindelige boliger.
Forslaget har medført en massiv kritik fra Handicaporganisationer, Dansk Socialrådgiverforening, men også Kommunernes Landsforening. Nu ser det imidlertid ud som om, at politikerne har lyttet til kritikken. I går kunne Ritzau berette, at regeringen vil undtage kontanthjælpsmodtagere med handicap, der bor i særlige lejeboliger. Landsformand for Dansk Epilepsiforening Lone Nørager Kristensen udtaler i den forbindelse:
"Det er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning, men det er langt fra tilstrækkeligt i forhold til vores medlemmer. Jeg skal ikke afvise, at vi har enkelte medlemmer på kontanthjælp, som pga. deres epilepsi bor i en særlig bolig, og som derfor er omfattet af lempelsen. Men det er langt fra de fleste. Til gengæld ved jeg, at vi har mange medlemmer, som pga. deres epilepsi er havnet på kontanthjælp. De bor ikke i en særlig bolig og bliver derfor stadig ramt af dette. Og reelt bliver de straffet økonomisk, fordi vi som samfund ikke formår at give den fornødne sociale og beskæftigelsesmæssige indsats. Det synes jeg ganske enkelt er beskæmmende."

225 timers reglen

En andet element i kontanthjælpsreformen er, at man også bliver skåret i sin kontanthjælp, hvis ikke man arbejder 225 timer om året. Dette krav er der ikke lempet på i denne forbindelse.  Lone Nørager Kristensen udtaler:
”Man skal huske på, at mange af de mennesker, som i dag er havnet på kontanthjælp, er der, fordi man har begrænset adgangen til førtidspension i de senere år. Nu strammer man så lige skruen yderligere en gang ved at forlange, at de skal arbejde 225 timer for at beholde den fuld kontanthjælp. Vi er ved at skabe en ”fattigdomsklub” i Danmark, og adgangsbilletten er dit handicap”.
Det er meningen, at kontanthjælpsreformen skal træde i kraft 1. april 2016, mens de fulde virkninger er indfaset fra 1. oktober.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)