12.05.2016

Lone i P3 om medicinsk cannabis

Onsdagens dominerende historie på epilepsiområdet var Metroxpress’ artikler om desperate forældre, der ulovligt behandler deres børn med medicinsk cannabis mod epilepsi.
Læs historien om de desperate forældre og lægernes reaktion og erfaringer her Historien nåede blandt andet også til P3 Nyheder, hvor både professor Peter Uldall fra Rigshospitalet og Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, var i radioen.
Epilepsiforeningens landsformand lagde ud med at slå fast, at det er forældre med ryggen mod muren, der tyer til at bruge medicinsk cannabis, selv om det ikke er tilladt af Lægemiddelstyrelsen: ”De er løbet mod en mur og har prøvet hvad der i dag findes af behandlingsmuligheder mod epilepsi, og det har ikke hjulpet deres børn.”
Hun så gerne, at der kom mere viden på området, og at man i Danmark var lidt mere proaktive: ”Jeg kunne godt tænke mig, at vi forskede lidt mere i det herhjemme. Lige nu ved vi, at der sker noget på området i Holland og England, men vi behøver vel ikke altid vente på, at der skal ske noget i andre lande? Vi kunne måske også selv prøve at være lidt længere fremme i skoene”, siger Lone Nørager Kristensen til P3 Nyheder.
Hør Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen i P3 Nyheder 11/5 kl. 17.00 Professor Peter Uldall fra Rigshospitalet kender til en snes eksempler på forældre til børn med meget svær epilepsi, der giver medicinsk cannabis til deres børn. I P3 Nyheder fortæller han, at det er kommet frem fra primært USA, at der er nogen børn med epilepsi, der har glæde af medicinsk cannabis. Og så spreder interessen sig.
Hør professor Peter Uldall om medicinsk cannabis i P3 Nyheder 11/5 kl. 13.00 Medicinsk Cannabis som epilepsibehandling er også et emne på Epilepsikonferencen 27. maj i Odense. Der vil Helle Hjalgrim, speciallæge og formand for Dansk Epilepsiselskab, fortælle hvad der er op og ned i debatten, og hvor vi står henne i dag i Danmark. Se programmer for konferencen og tilmeld dig eventuelt. (Kilde: P3 Nyheder 11/5 kl. 13.00 og P3 Nyheder 11/5 kl. 17.00)