11.05.2017

Morens medicin skader øjensynligt ikke barnets sundhed

Børn af mødre, der har taget epilepsimedicin under graviditeten, er ikke oftere til lægen end andre små børn. Det siger en ny dansk undersøgelse

Selvom moren har taget epilepsimedicin under graviditeten, ser det ikke ud til at skade barnets sundhed. Det viser den første store danske undersøgelse af sammenhængen mellem epilepsimedicin og barnets generelle helbred fra Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

image

Det er glædeligt, at det i Danmark er lykkedes at tilrettelægge behandlingen af gravide kvinder med epilepsi på en sådan måde at epilepsimedicinen i langt de fleste tilfælde ikke er skadelig for børnenes helbred.

Anne Sabers

Aarhus Universitet fortæller, at forskerne har kigget på om børn, der har været eksponeret for moderens epilepsimedicin, oftere er i kontakt med den praktiserende læge end andre børn. Og forskerne konkluderer, at der ikke er væsentlige forskelle.

Forskellen i antallet af kontakter til lægen mellem eksponerede og ikke-eksponerede børn er kun på tre procent, viser undersøgelsen.

”Den lille forskel, vi fandt i antallet af kontakter, skyldes primært forskel i antallet af telefonkontakter og ikke faktiske besøg ved lægen. Samtidig kan vi dog ikke udelukke, at forskellen i antallet af kontakter er forårsaget af en lille gruppe børn, der hyppigere er i kontakt med lægen på grund af sygdom,” forklarer Anne Mette Lund Würtz, som er en af forskerne bag undersøgelsen, til Aarhus Universitet.

Tidligere undersøgelser har blandt andet vist, at epilepsimedicin kan give misdannelser hos fostret, og at brugen af epilepsimedicin under graviditeten kan påvirke hjernens udvikling hos børnene. Men dette studie, giver altså ikke grund til bekymring hos børn, som er blevet udsat for epilepsimedicinen i fostertilstanden.

Overlæge og professor Anne Sabers fra Rigshospitalet glæder sig over undersøgelsens resultater: ”Det er glædeligt, at det i Danmark er lykkedes at tilrettelægge behandlingen af gravide kvinder med epilepsi på en sådan måde at epilepsimedicinen i langt de fleste tilfælde ikke er skadelig for børnenes helbred”, siger epilepsieksperten, der bl.a. har været med til at skrive teksten om epilepsi og graviditet til Epilepsiforeningens hjemmeside.

963.010 børn, der er født mellem 1997 og 2012 indgår i undersøgelsen, epilepsimedicin var anvendt i 4478 af de undersøgte graviditeter. Undersøgelsen er publiceret i det internationale tidsskrift BMJ Open.

Epilepsi og graviditet

Læs mere om epilepsi og graviditet her

Aarhus Universitet