Når Hans har anfald, løber han nøgen rundt i lejligheden

Epileptiske anfald kan være andet end kramper. Det er Hans Ole et eksempel på. Uden at vide det, gør han underlige ting, når han har anfald

Ole er i dag 58 år og har haft anfald siden han var 11. Og der er ingen udsigt til, at medicinen kan gøre ham anfaldsfri, har lægerne sagt. Foto: Privat

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Hans Ole Poulsen var på et tidspunkt med i en singleklub og havde været med til at arrangere en udflugt til Hvidsten Kro. Aftalen var, at medlemmerne skulle mødes klokken 10 og sammen tage til den historiske kro. Men Ole mødte aldrig op.

”Jeg havde fundet fint tøj frem, for man vil jo gerne se lidt godt ud”, fortæller Ole. Men i stedet for at sidde på Hvidsten kro i pænt tøj og spise med vennerne, så endte han i en butik, uden at vide hvordan han var havnet der:

”Jeg var i de rigtige bukser, men tegnebogen lå i den forkerte lomme, og jeg var gået ind i indkøbscenteret i bare tæer ad en asfaltvej,” husker han.

Episoden er et eksempel på 58-årige Hans Oles anfald med automatismer, og hvordan de kan komme hvis han er spændt eller glæder sig til noget.

Oftest kommer hans anfald sent på natten eller først på formiddagen, hvor han tit farer forvirret rundt efter ingenting:

”Jeg kan løbe nøgen rundt i lejligheden, og nogle gange kan jeg ikke holde på vandet. Nogle gange er gulvet helt vådt, og jeg er løbet ind i ting og har slået mig til blods,” fortæller Hans Ole, der lever alene.

Hans Ole er i dag 58 år og har haft anfald siden han var 11. Og der er ingen udsigt til, at medicinen kan gøre ham anfaldsfri, har lægerne sagt:

”Det længste jeg har været anfaldsfri er 17 måneder. Det var jeg virkelig glad for,” fortæller han.

Men i dag har Ole affundet sig med, at det er sådan det er. En ting er han dog ked af:

”Min drengedrøm var at blive lokomotivfører, fordi jeg altid har været fascineret af tog – og det er jeg stadig. Men det kræver jo et kørekort og maskinføreruddannelse. Og det ville jeg jo aldrig kunne få; så det er en drøm, jeg tager med mig i graven.”

Epilepsiforeningen