09.04.2018

Ny pjece vil gøre unge dus med deres epilepsi

Hvis man kender sin epilepsi, kan man få et ungdomsliv fyldt med livskvalitet som andre unge, viser Epilepsiforeningens nye pjece til unge

“Verden står åben og det er, mens jeg er ung, at jeg skal prøve det hele! Sådan tænker de fleste unge, der i højt humør kaster sig ud i bunker af fritidsinteresser, fester og nye venskaber. For dig med epilepsi kan du føle, at verden er knap så åben, og at epilepsien begrænser dig. Men med relevante forbehold og evt. støtte, der matcher netop din epilepsi, kan du leve et stærkt og spændende ungdomsliv som alle andre.”

Sådan lyder lidt af teksten i Epilepsiforeningens nye pjece om og til unge med epilepsi. Den store pointe i pjecen er, at hvis du kender din sygdom godt og ved, hvilke forbehold du skal tage, så kan du på trods af epilepsien få et ungdomsliv med masser af livskvalitet som alle andre unge. Du kan dyrke sport, spille musik, gå i byen med dine venner, få uddannelse og arbejde, rejse verden rundt, få en kæreste og stifte familie.

Pjecen indeholder letforståelig information om epilepsi og en masse gode råd til dig og dine nærmeste om at være ung med epilepsi. Og så møder du 21-årige Louise, Mikkel på 19 år og Cecilie på 16, som fortæller om deres liv med epilepsi.

Pjecen er skrevet af neuropsykolog Karin Nørgaard og epilepsisygeplejerske Dorthe Møller Schmidt fra Rigshospitalet Glostrup i samarbejde med journalisten Anne Mette Futtrup.

Overlæge Noemi B. Andersen fra Rigshospitalet Blegdamsvej/Glostrup og faglig konsulent/sygeplejerske Lotte Hillebrandt fra Epilepsiforeningen har bistået med faglig sparring.

Ung med epilepsi