Sådan holder du dig kølig i sommerheden

Der er ingen beviser for, at varme alene fremkalder anfald, men det er alligevel godt at holde sig kølig. Få gode råd til at holde dig kølig både indendørs, uden for og om natten

 

Der er epilepsipatienter, som har rapporteret, at de får flere anfald i heden, men der er ingen videnskabelige undersøgelser, der har vist, at varme alene giver øger anfaldsfrekvens.  Der er dog enkelte undtagelser – personer med Dravet syndrom,  reagerer beviseligt ofte på temperaturskift med anfald og så ved man at  epilepsipræparatet Topiramat (Topimax) i nogle tilfælde kan nedsætte svedproduktionen, som kan medføre hedeslag.

Generelt kan varme og kraftig sol føre til ubehag, dårlig søvn og dehydrering, og dét kan fremprovokere anfald. Og så er epilepsi jo altid meget individuelt, så selvom om ”man” måske ikke får flere anfald, så kan det godt være, at du får det. Derfor har vi samlet en række gode råd til hvordan man kan holde sig kølig både indendørs, udenfor og om natten.

Dehydrering sker, når kroppen afgiver mere væske – især i form af sved – end der indtages. Det ændrer salt- og sukker-niveauet i kroppen og kan derved fremkalde anfald. Du skal derfor sørge for at drikke nok. Og når man drikker, så skal man selvfølgelig passe på med alkohol. Du kan læse vores råd om alkohol og epilepsi her.

Lad være at  overdrive væskeindtagelsen – da det kan medføre ”vandforgiftning” og øge tendensen til anfald. Læs Fødevarestyrelsens anbefalinger om væske her.

image
Gode råd til at holde boligen kølig
  • Luft ud, men luk vinduerne om dagen. Det er fristende at åbne vinduerne, men hvis der er varmere uden for end inde, er det faktisk en dårlig ide.
  • Rul gardinerne ned.
  • Sæt solskærm eller markise op, hvor du har sydvendte vinduer.
  • Sæt vinduerne på klem om natten (men pas på indbrudstyve).
  • Brug en ventilator eller en propel.
image
Goder råd i sommerheden når du er udendørs
  • Søg ind i skyggen og undgå at være under solen for længe. Forbrugerrådet har generelle råd om, hvordan man beskytter sig mod solen og husk Kræftens Bekæmpelses tre S’er: Skygge, solhat, solcreme.
  • Undgå væsketab – hav altid en flaske vand med dig og drik med jævnlige mellemrum.
  • Gå med lyst bomuldstøj og undgå syntetiske stoffer.
  • Børn og ældre kan have vanskeligere ved at regulere kropstemperaturen, så hold øje med hvor længe de opholdt sig i varmen.
  • Leg vandlege med børnene som vandpistol, sprinklere og vandballoner.
  • Undgå overanstrengelse.
  • Gå indendørs en gang imellem.
image
Soveråd til varme nætter
  • Køl soveværelset ned.
  • Tag et lunkent – ikke koldt – bad lige inden du går i seng. Så er det nemmere for kroppen at køle ned.
  • Drop den tykke dyne og brug et lagen eller lignende.
  • Brug ikke nattøj. Det gælder også for børn.
  • Skift sengetøjet ofte.
  • Hvis topmadrassen har nogle år på bagen, så køb en ny, så den igen kan absorbere sveden.
  • Sov udendørs hvis det er en mulighed.
  • Drik noget koldt, hvis du vågner om natten.
  • Tag en lur i løbet af dagen, hvis du har sovet dårligt.
  • Vi har lavet en side med generelle råd om søvn og epilepsi