13.09.2023

Socialrådgiver: Man sætter juraen over menneskeliv

Epilepsialarmer er ikke magtanvendelse. Det handler om at redde liv. Det er budskabet fra Helle Obel, der er socialrådgiver i Epilepsiforeningen. Foreningen kæmper en hård kamp for at gøre myndighederne opmærksomme på, at epilepsialarmer ikke har noget med magtanvendelse at gøre

Epilepsialarmer bliver fjernet fra bosteder, da de strider mod lovgivningen. Tegning: Lars Andersen

Af Morten Ravn
morten@epilepsiforeningen.dk

Helle Obel er socialrådgiver i Epilepsiforeningen. Hun taler jævnligt med bekymrede borgere, der ringer om, at deres familiemedlemmer på et bosted har fået fjernet en epilepsialarm, som er en elektronisk anordning, der giver besked, hvis man får et krampeanfald. Det er ifølge socialrådgiveren en tryghed for mange pårørende at vide, at deres familiemedlem ikke kan ligge uden at få hjælp og i sidste ende risikere at dø af et anfald, uden at nogen opdager det. Men her spænder lovgivningen indimellem ben.

”Det er fuldstændig vanvittigt, at man sætter juraen over menneskeliv,” siger Helle Obel, der er ked af, at så mange i forvejen pressede mennesker skal have denne unødvendige bekymring i deres liv og bruge deres kræfter på at kæmpe med myndighederne om lov til at anvende en epilepsialarm.

Det handler typisk om en borger på et bosted, der ikke selv kan give sit samtykke. I stedet skal kommunen give en forhåndsgodkendelse. Men det er ikke altid, at kommunen vil give denne tilladelse, da alle pædagogiske tiltag skal være afprøvet først. Andre gange er man på bostedet ikke klar over, at man skal have en forhåndsgodkendelse. Men når Socialtilsynet kommer på besøg, bliver alarmen fjernet, hvis godkendelsen ikke er på plads.

Der kom nye regler Problemstillingen startede tilbage i 2020, da der kom nye magtanvendelsesregler og kort efter begyndte sagerne at komme. Herefter har foreningen arbejdet hårdt på at gøre myndighederne, både kommuner og Socialtilsynet opmærksomme på, at reglerne på dette område ikke hører hjemme i magtanvendelsesreglerne.

”Det er ikke magt at anvende en epilepsialarm. Det er livredende førstehjælp,” siger Helle Obel.

Foreningen har flere gange været til møde i Socialministeriet, hvor hun har gjort opmærksom på problemstillingen. Eksempelvis i en workshop, som ministeriet afholdte i forbindelse med den revision af magtanvendelsesreglerne, der stadig pågår. Herudover har hun holdt oplæg for relevante fagpersoner om problemstillingen.

”Det må ikke være svært at anvende en epilepsialarm, hvis det er det, man har brug for,” siger hun.

Epilepsi nr. 2, 2023

Epilepsiforeningen har lavet en podcast om epilepsialarmer.