21.11.2022

Sønnens epilepsi er drivkraften i Jans debutroman

Jan Marsfeldt vil med sin debutroman gøre folk klogere på epilepsi, inspirationen til hovedpersonens epilepsi er hentet fra oplevelser med epilepsien hos Jans egen søn.

Af Allan Hougaard
allan@epilepsiforeningen.dk

Da Jan Marsfeldt for et par år siden satte sig til tasterne for at skrive sin første roman, ” Jeg er stadig …”, var det helt oplagt for ham, at epilepsi skulle have en fremtrædende plads i romanen. Jan Marsfeldt havde hørt, at det altid er godt at tage udgangspunkt i noget man kender til, når man skal skrive en bog.

Derfor har min hovedperson i bogen epilepsi og lider af statusanfald, ligesom min egen søn gør. Og derfor begynder bogen med, at hovedpersonen vågner op på et sygehus og ikke kan huske noget. Simpelthen fordi, det er noget, vi selv har prøvet så tit med vores egen søn. Især da han var mindre, oplevede vi, at vi kom på sygehuset med ham, og når han kom til sig selv, så var der dele af hans hukommelse, der var blevet slettet, og noget af sproget var forsvundet. Så det er også der, at bogen tager sit udgangspunkt, at hovedpersonen er forvirret og ikke kan huske, hvordan han lige er havnet der på sygehuset,” fortæller Jan Marsfeldt.

Epilepsi den drivende faktor

At Jan Marsfeldt skulle skrive en roman, lå ikke lige i kortene. Han har aldrig interesseret sig for litteratur. Da Jan var mindre, måtte hans far give ham en krone, hver gang Jan havde læst en bog, for at få motiveret ham til at komme igennem bogserier som ”De Fem” og ”Kim-bøgerne”. Jan Marsfeldt beskriver selv, hvordan han fik hele hovedhandlingen til sin roman leveret en nat, hvor han var på vej i seng.

image

Jan Marsfeldt

”Lige som jeg har fået lagt mig, får jeg serveret hele historien i min bevidsthed. Så står jeg op igen, finder en A4-blok og skriver 13-15 sider ned af det, jeg havde fået lagt i hovedet. Og det var simpelthen hele handlingen i den her bog. Jeg har aldrig drømt om at blive forfatter, så det var meget underligt, hvorfor jeg lige skulle have sådan en historie,” siger Jan Marsfeldt.

Epilepsien har en dominerende rolle igennem hele romanen.

”Epilepsien har været den drivende faktor fra side et til sidste side. Når man får et barn med epilepsi, så bliver det sådan noget med liv og død, det handler om, og det giver også romanen en eksistentiel karakter. Der kommer også en masse overvejelser om, hvad bevidsthed er for noget, det handler romanen også om, ud fra epilepsien kan man sige.”

Mød Prince og andre berømte

Bogen er skrevet som en krimi, hvor hovedpersonens epilepsi er omdrejningspunktet for de krimi-mysterier, han skal løse, for at komme frem til sandheden. I romanen optræder en lang række kendte mennesker – blandt andet musikere og skuespillere – lige fra Prince og til folk fra oldtiden.

image

Det var vigtigt for mig at få formidlet faktuelt, hvad epilepsi gør ved et menneske omkring opfattelsen af virkeligheden og sådan nogle ting.

Jan Marsfeldt

”Det hele bliver flettet ind i historien som en drivkraft hen imod hovedpersonens egen søgen efter sandheden i sit liv,” siger Jan Marsfeldt.

Hans vigtigste mission med romanen har været, at læserne bliver klogere på, hvad epilepsi er for noget.

”Romanen har helt klart været en platform, hvor jeg kunne fortælle om epilepsi til folk, som ikke har haft kendskab til epilepsi og heller ikke har haft kendskab til de her meget kendte mennesker, der har lidt af epilepsi. Så på den måde får jeg rigtigt svinget vores lilla fane. Det var vigtigt for mig at få formidlet faktuelt, hvad epilepsi gør ved et menneske omkring opfattelsen af virkeligheden og sådan nogle ting,” siger Jan Marsfeldt, der har fået gode reaktioner fra læserne.

”Bogen er en blanding af fakta og fiktion, der er mange faktuelle oplysninger med om epilepsi og folk fra popkulturen, musikere og skuespillere, der har lidt af epilepsi. Jeg har fået god respons fra folk, der har læst romanen, de føler, at de både bliver underholdt af historien men samtidig også bliver klogere på alt muligt forskelligt og særligt epilepsien,” siger Jan Marsfeldt.

Handlingen

På Jan Marsfeldts egen hjemmeside er der en kort beskrivelse af handlingen i romanen:

”Han var lige flyttet til byen, og det nye studie på universitetet gik godt – men hans epilepsi forværredes. Han oplevede hyppigere anfald, det ene mere mærkeligt end det andet, og gradvist begyndte hans fornemmelse for virkeligheden at smuldre. Hvorfor var det, han ikke længere kunne få kontakt til sin mor og søster? Var der sket dem noget? Og hvad var det, der foregik i kælderen? Han tiltrækkes af pigen i nabolejligheden, men hvorfor er det, deres samtaler ofte drejer sig om massemordere, okkultisme og religioner fra oldtiden? Hvem er hun i virkeligheden?”

Jan Marsfeldt har siden debutromanen skrevet yderligere to romaner.

Debutromanen ”Jeg er stadig…” udkom i midten af oktober 2021 på Forfatterforlaget Attika og kan købes hos flere af de stor online-boghandlere eller via Jan Marsfeldts egen hjemmeside.

”Epilepsitårnet” kan købes hos FADL´s forlag