19.03.2012

Stadig brug for Purple Day

Siden 2008 har den 26. marts været den dag på året, hvor spot-lyset for alvor rettes imod epilepsi. Ideen kom fra den den gang bare 9 årige canadiske pige Cassidy Megan, som mente, at verden godt kunne trænge til lidt mere oplysning om epilepsi.
Hun valgte at kalde dagen ’Purple Day’ på engelsk, fordi epilepsi er symboliseret ved farven er lilla. (På dansk = Lilla Epilepsidag).
Godt hjulpet af den canadiske epilepsi-forening og en rig fond, er ’lavendel-dagen’ langsomt begyndt at brede sig til den øvrige del af verden og nu også til Danmark.
Er der så behov for mere opmærksomhed på epilepsi? Er vi ikke efterhånden der, hvor de fleste fordomme og anden uvidenhed er manet dybt i jorden? Desværre nej!
Det er blevet meget bedre i de seneste årtier, men der er stadig et stykke vej endnu. Cassidy er nu næsten teenager og derfor formentlig stor-forbruger af TV – herunder meget populære serier, hvor læger spiller hovedrollerne (’Skadestuen’, Grays hvide verden, Dr. House osv). Og det irriterer hende voldsomt, når hun ser helte-figurerne behandle personer med epilepsi helt forkert.
En nylig undersøgelse viser, at hun har noget at have kritikken i: Andrew Moeller er medicinstuderende og satte sig for at undersøge problemets omfang. Han satte sig simpelthen ned og så alle de læge-TV serier han kunne få fat i – 280 timer varede de i alt.
I 7 ud af 10 tilfælde, hvor patienten havde epilepsi, blev vedkommende behandlet forkert! Det kunne være, at personalet forsøgte at holde patienten fast under anfaldet, hindre ufrivillige bevægelser eller stikke noget i munden.
Altså alt det som epilepsi-informatører ihærdigt forsøger at lære folk, at de IKKE skal gøre.
Kan det så ikke være lige meget?
Nej det kan det ikke, fordi disse serier har en enorm gennemslags-kraft og for mange af seerne ER de virkeligheden. Dermed er der også risiko for, at mange mennesker reagerer forkert, hvis de skulle blive vidner til et anfald.
Som det måske fremgår, er Cassidy Megan handlingens pige og når hun ser noget forvrøvlet epilepsi-snak i fjernsynet, tager hun øjeblikkelig kontakt til de ansvarlige og gør opmærksom på fadæsen. For kun på denne måde, kan manuskript-forfattere og producere blive opmærksomme på problemet og rette ind til næste gang.
Lad os alle benytte d. 26. marts til at tage fat i en eller anden, som har sagt noget sludder om epilepsi og få dem overbevist om virkeligheden.
Hvis vi bare bliver mange Cassidy’er nok, vil det helt sikkert gøre en mærkbar forskel!
Af Bjarke á Rogvi-Hansen, overlæge.