13.03.2012

Vaccination er ufarlig

Børn har øget risiko for at få feberkramper lige efter den grundlæggende vaccination, de får over tre gange i løbet af det første leveår. Men det har formentlig ingen indflydelse på, om barnet senere får så voldsomme og gentagne kramper, at det kan udvikle sig til invaliderende epilepsi, som der har været frygt for. Det viser en ny dansk undersøgelse blandt knap 380.000 danske børn.

»Der er en øget risiko for krampeanfald som følge af feber, den dag barnet vaccineres. Men set over en uge og på længere sigt er der ingen forskel på børn, der er vaccineret, og børn, der ikke er. Og undersøgelsen påviser ingen sammenhæng mellem brug af vaccinen og øget risiko for at udvikle epilepsi«, siger speciallæge i neurologi og klinisk farmakologi ved Aarhus Universitet Jakob Christensen, der er en af forskerne bag undersøgelsen sammen med kollegaen Yuelian Sun.

Undersøgelsen er den mest omfattende, der nogensinde er lavet på denne type vaccine på verdensplan, og resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Journal of the American Medical Association.

Alle danske børn tilbydes den femdobbelte grundvaccination, der beskytter mod difteri, stivkrampe, kighoste, polio og hjernebetændelse.

Den samlede vaccination blev indført i 2002 og var en forbedret udgave af tidligere vacciner, hvor bl.a. vaccination mod kighoste var en selvstændig vaccination, der blev forbundet med øget risiko for feberkrampe. Alvorlig feberkrampe, der optræder over længere perioder, kan skade hjernen og føre til sporadisk eller livslang epilepsi.

I den nye samlede vaccine bruger man en udgave, hvor man har fjernet flere af de stoffer, der kan udløse bivirkninger.

»Den tidligere kighostevaccination var forbundet med øget risiko for feberkramper. Det er en af årsagerne til, at det har været interessant at få viden om, hvorvidt den nye vaccine kunne forbindes med gentagne feberkramper og epilepsi. Og den kan vi altså nu frikende på det punkt«, siger Jakob Christensen.

(Kilde: Politiken)