Valproat øger risikoen for at børn bliver bogligt svage

Børn, hvis mødre har taget epilepsimedicinen valproat under graviditeten, klarer sig markant dårligere i skolen. Det viser ny dansk forskning, som Epilepsiforeningen har støttet

Et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har undersøgt, hvordan børn klarer sig i skolen, hvis deres mor under graviditeten har taget forskellige typer epilepsi-medicin. Og det viser sig, at børn af mødre, der er blevet behandlet med valproat under graviditeten, klarer sig dårligere end andre børn.

I forskningsprojektet, der er støttet af Epilepsiforeningens forskningsfond Inge Berthelsens Legat, har forskerne kigget på data fra knap 480.000 danske børn, der er født mellem 1997 og 2006. En mindre del af disse børn er født af mødre, som har taget epilepsi-medicin under graviditeten. Ved at sammenkøre resultater fra de nationale test i folkeskolen, kunne forskerne konstatere, at børn, hvis mødre havde taget epilepsi-medicinen valproat under graviditeten, klarede sig markant dårlige end de børn, hvis mødre tog en anden medicin – eller helt stoppede med at tage medicin under graviditeten. Det gjaldt både de nationale test i dansk og matematik.

Hvorfor lader man ikke være med at give valproat?

Det er velkendt at valproat kan give fosterskader, hvis kvinder tager det under deres graviditet. Derfor har både danske og europæiske sundhedsmyndigheder også advaret mod at behandle kvinder i den fødedygtige alder med præparatet.

Når man ved, at valproat er så problematisk, kan man spørge, hvorfor lægerne ikke bare holder op med at bruge det?

Det kan man ikke altid, forklarer Jakob Christensen, der er overlæge på Neurologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital og en af forskerne bag undersøgelsen:

”Det ideelle ville være, hvis gravide epilepsipatienter slet ikke blev medicineret med valproat – og det anbefales også klart af sundhedsmyndighederne. Men en del gravide kan ikke klare sig uden valproat, hvis de skal holde sig fri for anfald. Derfor kan det være nødvendigt at behandle dem under graviditeten, selvom der er en kendt risiko forbundet med behandlingen. Samtidig er det jo ikke alle graviditeter, som er planlagt,” siger han i en nyhed fra Aarhus Universitet.

Lægernes råd til kvinder, der ønsker børn

Som sagt har andre undersøgelser – blandt andet af forskerne fra Aarhus – tidligere vist en sammenhæng mellem valproat og medfødte misdannelser samt mellem valproat og Autisme Spektrum Forstyrrelser. Men det er første gang, at der er vist en sammenhæng mellem valproat og dårlige skolepræstationer.

”Vores nye studie giver yderligere en grund til at advare mod at bruge valproat til gravide kvinder”, siger Lars Skou Elkjær, der er forskningsårsstuderende ved Neurologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Hans råd til kvinder med epilepsi, der ønsker at få børn, er: ”Hvis man som epilepsipatient er gravid eller ønsker at blive gravid, bør man altid snakke med sin læge om den medicinske behandling. Kvinden bør om muligt altid kontakte sin læge inden graviditeten, for på den måde at afklare hvilke typer medicin, det vil være bedst at tage.”

Aarhus Universitet og det anerkendte videnskabelige tidsskrift JAMA Neurology.

Du kan læse mere om epilepsi og graviditet her