30.03.2017

Danske CBD-patienter har fået det bedre

De første erfaringer med medicinsk cannabisbehandling på Epilepsihospitalet Filadelfia viser, at patienterne har større velbefindende, men “vi har ikke armene over hovedet”, siger direktør Helle Hjalgrim fra Filadelfia

I december sidste år startede Epilepsihospitalet Filadelfia behandling med medicinsk cannabis i form af CBD-olie hos fem patienter. Hvordan er det så gået dem? Det har Epilepsi Nyhedsbrevet spurgt overlæge og direktør for Filadelfia, Helle Hjalgrim, om:

”Foreløbig ser vi, at behandlingen har nogen effekt på hyppigheden og sværhedsgraden af anfaldene, men især en betydelig effekt på kontakten til patienterne, deres kognition og velbefindende,” fortæller Helle Hjalgrim.

Fem børn og unge i alderen 11-18 år, alle med varianter af epilepsisyndromet Lennox Gastaut, har fået CBD-olie i to-tre måneder, og alle fem er i den periode livet op og blevet mere friske. Èt svært plaget barn har fået reduceret sine epilepsianfald betydeligt, mens fire andre har oplevet, at deres anfald er blevet kortere og mindre voldsomme.

Patient nummer seks snart i behandling

Helle Hjalgrim forventer, at patient nummer seks vil blive sat i gang med behandlingen til april, og derudover står over 20 andre på venteliste, men fordi det er en ny og ikke særlig veldokumenteret behandling, kommer det til at ske gradvist, fortæller direktøren for Filadelfia.

”De patienter på ventelisten, som ikke har hverken Dravet syndrom eller Lennox Gastaut syndrom, har mindst lige så stort behov som dem, vi har sat i behandling, men vi har brug for at kunne vise, at det har en effekt, før vi sætter alle i gang,” siger Helle Hjalgrim til Filadelfias nyhedsbrev.

Selv om de første danske erfaringer med cannabisbehandling af epilepsi er positive, er Helle Hjalgrims forventninger fortsat afdæmpede: ”Udfordringen er, at de videnskabelige resultater for dette præparat ikke er på niveau med de andre nye antiepileptika på markedet, og der er en mulighed for, at den effekt, vi ser nu i en vis udstrækning er en placeboeffekt. Vi har ikke armene over hovedet, men vi håber, at CBD viser sig, at være et relevant alternativ til de andre antiepileptika,” siger Helle Hjalgrim.

Epilepsi Nyhedsbrevet