Årets Epilepsipris går til Lisbeth og René Stricker Jensen

Epilepsiprisen 2021 går til Lisbeth Stricker Jensen og hendes ægtefælle for at lægge fundament til et forskningsprojekt og skabe synlighed om epilepsi

I forbindelse med International Epilepsidag uddeler Epilepsiforeningen hvert år Epilepsiprisen, der går til en eller flere fagpersoner, der har gjort en ganske særlig og ekstraordinær indsats mennesker med epilepsi og deres pårørende.

Epilepsiforeningens forretningsudvalg har denne gang besluttet, at årets modtager af Epilepsiprisen bliver Lisbeth Stricker Jensen og hendes ægtefælle René.

“Det fortjener stor anerkendelse”, skriver Forretningsudvalget bl.a. om baggrunden og begrundelsen for at prisen i år går til paret fra Nordjylland.

Baggrunden og begrundelsen

Baggrunden og begrundelsen lyder sådan her:

“Lisbeth er sygeplejerske og arbejder til dagligt på Aalborg Universitetshospital.

Hun er samtidig dybt engageret i skydesporten, og er således en af landets allerbedste skytter. I den sammenhæng er hun og ægtefællen René lykkes med at få etableret fundamentet for et større forskningsprojekt under DGI´s vinger. Projektet som blandt andet laves i samarbejdet med Hjerneskadecentret i Aalborg, vil undersøge om skydning kan være et godt middel til genoptræning eller skærpning af nogle af de kognitive problemer som blandt andet en del med epilepsi oplever. Det fortjener stor anerkendelse at de er lykkes med at etablere et projekt, som skal forsøge at undersøge potentialerne i skydesporten – også for mennesker med epilepsi, som er Lisbeth´s hjertesag.

Ud over dette spændende og meget anderledes projekt, har Lisbeth og René samtidig brugt deres sommerferie 2020 på et andet helt enestående privat projekt de valgte at kalde Strickers OP-tour. Her brugte parret deres sommerferie på at gå fra grænsen til Tyskland og hele vejen hjem til Nordjylland. En kæmpebedrift, som undervejs skabte uhørt stor medieomtale af såvel epilepsi som Epilepsiforeningen – noget parret havde brugt utallige planlægningstimer på – og som de lykkes over al forventning med.

I en tid, hvor mange byder sig til ifht. spaltepladsen, er der al mulig grund til at kippe med flaget for en helt igennem ekstraordinær og vedholdende indsats. Først og fremmest for det store forskningsprojekt som forhåbentligt også vil give nogle spændende resultater på epilepsiområdet, men sandelig også for deres vildt flotte synlighedsindsats; en synlighed vi ved betyder utroligt meget for foreningens medlemmer.

Så kæmpestort tillykke til Lisbeth og René.”

Epilepsiforeningen. Læs om forskningsprojektet her. Og læs mere om Strickers OP-Tour her.