Efter kritik fra Epilepsiforeningen: Bornholmsk aflastningssag stoppes

Kritik og pres fra bl.a. Epilepsiforeningen og lokale politikere får nu Bornholms borgmester til at gå ind i en lokal sag om aflastning og sætte sagsbehandlingen i bero

38-årige Dennis Christensen, der har epilepsi og er udviklingshandicappet, stod til at måtte sige farvel til en god aflastningsordning med sin plejefamilie og et modvilligt god dag til et ophold på en institution.

Det skyldes en beslutning, som Bornholms Regionskommunes social- og sundhedsvalg tog i september 2018, hvor man godkendte en ny såkaldt ”kvalitetsstandard”, hvor efter aflastning af voksne handicappede borgere uden for hjemmet skal tilbydes som ophold på institutionen Løvstikken – og altså ikke i for eksempel plejefamilier.

Epilepsiforeningen og andre har flere gange været i bornholmske medier med kraftig kritik af både sagen om Dennis og beslutningen i social og sundhedsudvalget.

Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristensen (billedet) har kaldt sagen ”grotesk” og ”en ommer”. Og formanden for den lokale kreds i Epilepsiforeningen, Peter Vomb, har opfordret borgmesteren til at gå ind i sagen med ordene:

”Der sidder mennesker, der er påvirket af denne sag. Ikke mere snak. Det er tid til handlig.”

Nu har borgmesteren hørt kritikken fra lokale politikere, Epilepsiforeningen og andre og er gået ind og stoppet udrulningen af social- og sundhedsudvalgets beslutning fra 2018.

”Der er blevet sat spørgsmålstegn ved, om vores kvalitetstandard er lovlig, og på den baggrund har jeg valgt at acceptere, at man udsætter sagsbehandlingen indtil, at hele sagen er fuldt oplyst”, siger borgmester Thomas Thors til TV2 Bornholm.

Hvis udrulningen af kvalitetsstandarden stoppes, vil det også få opsættende virkning for Dennis Christensen og hans plejefamilie.

Epilepsiforeningen er i kontakt med familien og har bl.a. tilbudt at hjælpe med at anke afgørelsen, som foreningen ikke mener er foregået efter reglerne.

TV2 Bornholm