20.01.2017

Epilepsiforeningen til foretræde om BPA

Christiansborg

Politikerne var lydhøre, da Epilepsiforeningens formand præsenterede problemerne med at få overvågning via BPA

I går (torsdag den 19. januar) havde Epilepsiforeningen foretræde hos Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget. Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen, opfordrede udvalget til at få løst et problem med manglende hjælp til overvåg­ning via Servicelovens paragraf 95.

Mennesker med svær epilepsi og udviklingshæmning bør have mulighed for at bo hjemme, hvis familien mener, at det er det bedste. Derfor bør de også have mulighed for at få støtte til, at nogen overvåger dem, så de for eksempel ikke ligger og dør under et anfald. Det kan personer, der får BPA-støtte (Borgerstyret Personlig Assistance) via paragraf 95, ikke. I modsætning til andre paragraffer, der kan give BPA, så giver paragraf 95 ikke mulighed for at få støtte til overvågning. Det mener Epilepsiforeningen er en urimelig og uforståelig forskelsbehandling. Reglerne bør ikke indskrænke handi­cap­pedes ret til selv at bestemme over deres tilværelse.

Udvalget lyttede til Lone Nøragers budskaber, som sammen med fire cases gjorde indtryk på politikerne.

Under mødet kom politikerne med nogle spørgsmål til Epilepsiforeningens formand. Det handlede om, hvor mange tilfælde foreningen vurderede, der er rundt i landet. Nogle politikere tror åbenbart, at der er rigtig mange, og det derfor bliver meget dyrt med overvågning efter paragraf 95. Det fik Epilepsiforeningens formand manet i jorden.

Politikerne er lydhøre, men løsningen er ikke lige om hjørnet

Udvalgsmedlemmerne spurgte også, om Epilepsiforeningen kendte til kommuner, der før dommen ikke havde bevilget overvågning. Det gjorde foreningen ikke. Og de spurgte om løsningen var at skrive ordet overvågning ind i paragraf 95. Svaret blev et klart ja.

Troels Ravn (S) og Karina Adsbøll (DF) arbejder helt sikkert på en politisk løsning. Men det er usikkert, hvor de politikere og partier, der ikke har meldt klart ud, står. Vurderingen fra Epilepsiforeningen er, at der ikke er en løsning lige om hjørnet. Men Epilepsiforeningen følger op over for politikerne.

Troels Ravn (S) har rejst et spørgsmål til den ansvarlige minister – den nye Børne- og Socialminister Mai Mercado – om hun på baggrund af en henvendelse fra en af familierne vil genoverveje reglerne på området. Ministeren har ikke svaret endnu.

Du kan læse Epilepsiforeningens fremlægning for udvalget her

I bladet ”Epilepsi nr. 4, 2016” skrev vi om en af de familier, der ikke kan få overvågning.

(Kilde: Epilepsiforeningen)