21.03.2023

Epilepsiforeningen sender viden om epilepsi til kommunerne

Kontorassistent Ann Britt Jensen lægger den sidste pakke ned i de otte kasser med epilepsivejledninger, der skal sendes til alle landets kommuner. Foto: Per Vad

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Sammen med det seneste nummer af bladet Epilepsi, som Epilepsiforeningen har sendt ud til alle medlemmer og samarbejdspartnere, fik læserne en kort udgave af den nye ”National behandlings- og visitationsvejledning for epilepsi”.

Den korte udgave, som foreningen har givet titlen ”Det siger eksperterne om epilepsi” rummer de afsnit, som vejledningens eksperter har skrevet særligt til læsere, der ikke er fagfolk. Og den sendes nu også til alle landets kommuner.

Epilepsi er en sygdom, som kan være kompleks både at udrede og behandle, men også at håndtere i dagligdagen. Og behandlingsvejledningen viser – lidt kort sagt – hvordan man sikrer det bedste og hurtigste forløb for dem, som har epilepsi inde på kroppen.

I det forløb spiller kommunens fagpersonale ofte også en stor rolle; ikke mindst i forhold til rehabilitering. Derfor sender Epilepsiforeningen nu alle kommunerne en håndfuld af epilepsiens nye grønspættebog – ”Det siger eksperterne om epilepsi”

Pakken med hæfterne er sendt til kommunernes sundhedsforvaltninger med en varm opfordring til at de hjælper til med at vejledningerne når frem til rette personer – f.eks. hjerneskadekoordinatorer, PPR, socialforvaltninger eller andre forvaltningspersoner.

Epilepsiforeningen. ”Det siger eksperterne om epilepsi” kan bestilles og downloades på vores materialeside