07.02.2018

Epilepsiforeningens lokalkredse markerer epilepsidagen med gaver der spreder glæde og udvikling

I Nordjylland, Sydvestjylland, Østjylland og Vestsjælland fejrer Epilepsiforeningens kredse International Epilepsidag med flotte gaver til lokale institutioner

Barnelatter, livskvalitet og større viden. Det skulle gerne blive nogle af resultaterne, når der rundt i landet fejres International Epilepsidag den 12. februar. Flere steder i landet markerer lokalafdelinger af Epilepsiforeningen nemlig dagen ved at give gaver, der skal sprede glæde blandt børn og unge med epilepsi.

Epilepsiforeningen Nordjylland støtter etableringen af en sansetunnel (billedet) for børnene på Møllehuset i Thisted, der er en specialdøgninstitution for børn og unge med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Børnene er gået op i planerne for byggeriet med liv og sjæl, og sansetunnelen skal stå klar på mandag den 12. februar, hvor man trodser vinterferien og afholder reception og indvielse af tunnelen.

Stormly i Juelsminde er et socialt døgn- og dagtilbud med speciale inden for epilepsi og hjerneskade. Stormly har længe ønske sig en mulighed for at kommunikere på anden måde med beboerne. I anledning af International Epilepsidag giver Epilepsiforeningen Østjylland dem nu et beløb til en piktogramdatabase, så kommunikatonen bliver nemmere i dagligdagen med beboerne.

Gaven overrækkes ved en lille komsammen på Stormly den 12. februar kl. 15.30.

Penge og ny viden

I den anden ende af Jylland giver Epilepsiforeningen Sydvestjylland en pengegave til børne- og ungdomsklubben Gørding, der skal bruges til at sprede glæde blandt børnene. Klubben i Esbjerg er et sted, hvor børn med epilepsi er lige så velkomne, som andre børn og unge, og ikke behøver føle sig anderledes. På grund af vinterferien er overrækkelsen her udsat til den 20. februar.

I Vestsjælland har den lokale epilepsiforening valgt at øge kendskabet til epilepsi ved at forære et gavekort til Støttecenter Øst i Slagelse kommune, Ådalskolen i Ringsted, elev og aflastningshjemmet Kikhøj i Holbærk og Ladegårdsskolen/fritidshjemmet i Holbæk, så to personer fra hvert eneste sted kan deltage gratis i Epilepsikonferencen 2018. Epilepsikonferencen er en heldagskonference fyldt med spændende foredrag og workshops om det sidste nye fra epilepsiens verden, der afholdes den 8. juni 2018 i Odense.

120 lande er med

International Epilepsidag har siden 2015 ligget på den anden mandag i februar. Dagen er etableret på fællesinitiativ fra epilepsiforeningernes internationale paraplyorganisation ”International Bureau for Epilepsy” (IBE), og den internationale paraplyorganisation for fagfolk ”International League Against Epilepsy” (ILAE). IBE og ILAE er repræsenteret i 120 lande verden over.

Internationalt markeres den globale kampagnedag blandt andet med fotokonkurrencen ”Life is beautiful”, hvor der også er danske bidrag. I Danmark markerer Epilepsiforeningen dagen, ud over de lokale initiativer, med koncerter med Mek Pek på H. C. Andersen hospital i Odense og på Epilepsihospitalet i Dianalund, hvor man har gjort det til en festdag for patienter og personale med musikalsk underholdning og foredrag.

Dagen markeres også på de sociale medier, hvor folk opfordres alle til at dele billeder af sig selv med hashtagget #epilepsyday og samtidig fortælle lidt om deres epilepsi.

Epilepsy Day