14.06.2017

Ingen har fået afslag på enkelttilskud til CBD-olie

17 epilepsipatienter har fået enkelttilskud til medicinsk cannabis. Lægemiddelstyrelsen oplyser, at de ikke har afslået ansøgninger om enkelttilskud til CBD-olie til patienter med epilepsi

Der er flere og flere epilepsipatienter, der bliver behandlet med medicinsk cannabis i form af magistrelt fremstillet CBD-olie, som udleveres fra et dansk apotek.

Vi har spurgt Lægemiddelstyrelsen om, hvor mange epilepsipatienter, der har fået enkelttilskud til CBD-olie fra oktober 2016 til ultimo maj 2017. Styrelsen har svaret Epilepsiforeningen i en e-mail:

“Vi har bevilget enkelttilskud til Cannabidiol (CBD) til 17 patienter med svær behandlingsrefraktær epilepsi, fortrinsvis til patienter med Dravet syndrom og Lennox-Gastaut syndrom. Vi bevilger i første omgang enkelttilskud i 3 måneder til afprøvning af effekt. Ved genansøgning om enkelttilskud, hvor lægen har sendt en grundig beskrivelse af den opnåede effekt hos den enkelte patient, bevilger vi enkelttilskud i 12 mdr.”, skriver Lægemiddelstyrelsen og tilføjer:

“Vi har ikke afslået ansøgninger om enkelttilskud til CBD til patienter med epilepsi.”

Det er grund til at kippe med flaget

Det glæder Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen: “Det er godt at se, at der nu er positivt skred i behandlingen på det her område, og at vi sort på hvidt kan se, at Lægemiddelstyrelsen faktisk bevilger enkelttilskud til de ansøgninger, de modtager fra lægerne. Det glæder mig også, at vi kan konstatere, at muligheden ikke udelukkende er de som er ramt af Dravet-syndrom eller Lennox-Gastaut. Det betyder, at vi alle bliver klogere på både effekt og eventuelle bivirkninger.”

”Det betyder også – hvad vi ved betyder meget for vores medlemmer – at egenbetalingen kan holdes på niveau med almindelig medicin. Så jeg synes der er god grund til at kippe med flaget for at den her mulighed bruges mere og mere. Jeg håber virkeligt at det hjælper de berørte patienter, og at virkningen bliver langtidsholdbar”, siger landsformanden.

Hvordan får man enkelttilskud?

Lægen kan søge Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud i de tilfælde, hvor der er en særlig grund til, at man bør behandles med det pågældende lægemiddel, og præparatet ikke er generelt tilskudsberettiget.

På Lægemiddelstyrelsens hjemmeside kan du se mere om, hvordan man får enkelttilskud

Lægemiddelstyrelsen og Epilepsiforeningen