”Måske er sygdommen i virkeligheden så grum, så den ikke kan gengives, men kun opleves”

Sådan siger en af fotograferne i Hjerneugens fotoudstilling ”Mig og min hjerne” som i næste uge kan ses i Odense, Aarhus og Taastrup

Store operationsar i hovedet. Symbolske naturbilleder fyldt med ensomhed og fred. Snapshot fra hverdagen. Indlæggelser. Tomme lokaler, hvor spejlbilledet viser en bagfra, fordi det hele er ligegyldigt. Et barneansigt med en spøgelsesmaske af sæbeskum.

Det er nogle af motiverne, når mennesker med sygdom i hjernen skal fortælle i billeder om deres liv og sygdom.

I anledning af Hjerneugen (uge 11) er syv patientforeninger gået sammen om at sætte fokus på mennesker med neurologiske sygdomme. En af de spændende aktiviteter er fotoudstillingen og -konkurrencen ’Mig og min hjerne’, hvor man kan se 14 fotos fra mennesker med neurologiske sygdomme som epilepsi, demens, hjernerystelse, parkinson, apopleksi, hjerneskade eller cerebral parese eller epilepsi, der i billeder fortæller om, hvad sygdommen betyder for deres liv.

Den smerte de pårørende sidder med

Udstillingens billeder er udvalgt af portræt- og reklamefotograf Peter M. Madsen:

”Jeg kiggede først efter om der var nogen billeder der umiddelbart stak ud fra de andre. Når konkurrencen handler om fotografi, synes jeg det er vigtigt at billederne kan “komme ud af sig selv”, og ikke skal nærlæses, for at fortælle historien”, siger han om udvælgelsen af billederne og fremhæver som eksempel billedet af et badende barn med skum i ansigtet (billeder i toppen af artiklen):

”Jeg synes blandt andre Julie Krebs von Hallings billeder kom godt igennem. Jeg blev hurtigt fanget, og fik en klar fornemmelse af, hvad billedet ville mig.”

Selv siger Julie Krebs von Halling i udstillingsprogrammet dette om baggrunden for sit billede af det badende barn med skum i hele hovedet:

”Jeg er selv datter til en tidlig demensramt mor. Hun er nu 69 år, men har været syg med genetisk frontotemporal demens de sidste 15 år – måske mere. Det har været en følelsesmæssig rutsjebane, og jeg har så mange ord at sige om det. Jeg synes aldrig, dokumentarer, nyhedsindslag eller lignende helt får skildret den smerte, som de pårørende – og enkelte gange også de syge – sidder med. Jeg synes aldrig, at  skildringen bliver helt så barsk som virkeligheden. Måske kan det bare ikke lade sig gøre. Måske er sygdommen i virkeligheden så grum, så den ikke kan gengives, men kun opleves, hvis dens sande ansigt skalblottes helt og træde tydeligt frem.”

Udstillingen kan ses i Odense, Aarhus og Høje Tastrup

I Odense er der fernisering mandag den 11. marts kl. 13.00 i Borgernes Hus, Østre Stationsvej 15, Odense. Som supplement til fotoudstillingen er der en udstilling med bøger og film, hvor neurologiske sygdomme spiller en central rolle. Udstillingen kan ses frem til 22. marts.

I Aarhus er der fernisering mandag den 11. marts kl. 16.00-17.30 i Auditoriet, VIA University College, Hedeager 2, 8200 Aarhus N. Her vil der være foredrag om ”Hvad sker der med hjernen, når man rammes af en hjernesygdom?” ved professor Per Borghammer. Udstillingen kan ses i uge 11.

I Høje Taastrup kan udstillingen ses fra mandag den 11. marts og resten af måneden i Handicaporganisationernes Hus, Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup. Onsdag den 13. marts kl. 15.00-17.00 vil der være afsløring af vinderbilledet og overrækkelse af præmier.

Hvem står bag udstillingerne?

Fællesskabet Hjernen i fokus er det danske bidrag til en international kampagneuge, Brain Awareness Week, som hvert år ligger i uge 11. På dansk hedder den Hjerneugen, og her sætter syv patientforeninger fokus på hjernen med forskellige aktiviteter.

De syv foreninger er Alzheimerforeningen, Epilepsiforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjernerystelsesforeningen, Parkinsonforeningen og CP Danmark (tidligere Spastikerforeningen).

Epilepsiforeningen og Hjernen i Fokus

Her kan du læse om nogle af Hjerneugens andre arrangementer