03.04.2019

Mange unge med handicap får ikke en ungdomsuddannelse

“Det her kan vi simpelthen ikke være bekendt. Så skru op for fleksibiliteten og vidensniveauet”, siger Epilepsiforeningens formand

Unge med et psykisk eller fysisk handicap; herunder også unge med epilepsi, klarer sig markant dårligere i uddannelsessystemet sam­menlignet med jævnaldrende unge. Det viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsen Erhvervsråd og Danske Handicaporganisationer (DH).

Halvdelen får ikke en ungdomsuddannelse

Unge med handicap er i mindre grad i gang med en ungdomsuddannelse som 18-årige. I gennemsnit var 88 procent af 18-årige uden handicap enten i gang eller færdig med en ungdomsuddannelse, mens andelen er 64 procent for 18-årige med handicap.

46,1 procent af unge med handicap har ikke fuldført en ungdomsuddannelse, når de er fyldt 25 år. Til sammenligning mangler kun 15,4 procent uden handicap en ungdomsuddannelse ved 25-årsalderen.

Landsformand Lone Nørager Kristensen: ”Det er skræmmende tal, og det viser bare at også epilepsiområdet har en stor opgave med at få hjulpet den her gruppe af unge godt på vej i uddannelsessystemet. Fra vores rådgivningsfunktion ved vi, at der også i høj grad efterlyses en større fleksibilitet i regelsættene omkring uddannelsesforløb for unge med epilepsi, for de unge har generelt vanskeligere betingelser for at gennemføre en uddannelse, når man samtidig er nødt til at tænke eksempelvis udsving i sygdommen, bivirkninger, kognitive vanskeligheder og andet med i ligningen. Og jeg tænker at når man nærmest står i kø for at hjælpe unge eliteidrætsudøvere igennem uddannelsessystemet, må jeg ærligvis undre mig voldsomt over at det her område ikke rigtigt rykker i en bedre retning. Det her kan vi simpelthen ikke være bekendt. Så skru op for fleksibiliteten og vidensniveauet; det kan kun gøre tingene bedre.”

Altinget og Danske Handicaporganisationer. Hent undersøgelsen her (pdf)