12.08.2020

Medarbejder på bosted politianmeldt for vold mod ung mand med autisme og epilepsi

”Sebastian er blevet slået, sparket, overfaldet og fejlmedicineret af den her person”, fortæller den unge mands mor.

En medarbejder på Bosted Kilebo (billedet) i Tilst beskyldes for gennem længere tid at have begået vold mod en 23-årig mand med infantil autisme og epilepsi. Det fortæller Lokalavisen i Aarhus og Jyllands-Posten.

Anklagerne stammer fra en indberetning fra anonym kollega. I indberetningen anklages også lederen på Kilebo for at ignorere advarsler fra personalet.

Den unge mand, Sebastian, er mentalt udviklet som en femårig og har ikke noget sprog. Så han kan ikke fortælle, hvad der er sket.

Sebastians mor, Anita Wulff Frichot, hørte om overfaldet på hendes søn, da bostedet den 8. juli ringede til hende og fortalte om sagen: “Indberetningen går på, at Sebastian er blevet slået, sparket, overfaldet og fejlmedicineret af den her person. Så står alt fuldstændig stille i mig. Jeg spørger, hvornår er det sket? Er det sket en eller flere gange? Hvem har gjort det? Men jeg får ingenting at vide,” fortæller hun til Jyllands-Posten.

Hun er nu frustreret over, at der efter en måned ikke lader til at være sket noget i sagen, og hun har på fornemmelsen, at Aarhus Kommune er i færd med at dysse sagen ned, skriver Jyllands-Posten. Og det er Anita Frichot, der selv har måttet politianmelde sagen.

Ifølge foreningen Kilebo Care, der arbejder for gode vilkår for beboere på bostederne Kilebo og Kileparken, er Sebastian ikke den eneste, der har lidt overgreb på Kilebo. Foreningen har flere sager om omsorgssvigt og fejlmedicinering, skriver de i en pressemeddelelse.

Kommunalpolitikere fra SF og Radikale er nu gået ind i sagen, og den vil blive sat på dagsordenen ved næste Social- og beskæftigelsesudvalgs møde.

Lokalavisen   og Jyllands-Posten