13.02.2018

Se billederne fra den festlige epilepsidag

Se billederne fra International Epilepsidag, der blev fejret med musik på flere hospitaler og gaveregn på lokale institutioner

Den 12. februar var International Epilepsidag, der blev markeret i 120 lande verden over. I Danmark blev dagen markeret med musik og gaver og billeder. Musikken stod Mek Pek for, gaverne stod Epilepsiforeningens kredse for og billederne stod de internationale epilepsiorganisationer og sociale medier for.

Epilepsiforeningen havde hyret den elskede humørbombe Mek Pek til at afholde to koncerter på dagen på henholdsvis Odense Universitetshospital (H.C. Andersen Børnehospital) og Epilepsihospitalet Filadelfias børneafdeling (billedet).

GAVER TIL ALLE SANSER

Rundt om i landet markerede en række af Epilepsiforeningens lokalkredse dagen ved at give gaver til lokale institutioner, der skulle sprede glæde og udvikling blandt børn og unge med epilepsi.

Epilepsiforeningen Nordjylland støttede etableringen af en sansetunnel for børnene på Møllehuset i Thisted, der er en specialdøgninstitution for børn og unge med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.

Tunnellen (billedet) er udstyret med lys i loftet, og tanken er, at Møllehusets elever og beboere skal kunne køre igennem den – om det så er på cykel, i kørestol eller gangvogn.

Stormly, der er et socialt døgn­ og dagtilbud i Juelsminde med speciale inden for epilepsi og hjerneskade, havde længe ønsket sig en pictogramdatabase til brug for de børn, der har svært ved at læse. Det ønske blev opfyldt af Epilepsiforeningen Østjylland.

I Nakskov var Epilepsiforeningen Sydsjælland i gavehumør i børnehaven Ridderborg i Nakskov og special SFO’en på Sundskolen i Nykøbing Falster (billedet). Begge steder blev der givet gaver og blomster sponsoreret af Epilepsiforeningen, Semler og Den Grønne Butik i Næstved.

Ved den jyske vestkyst gav Epilepsiforeningen Sydvestjylland en pengegave til børne­ og ungdomsklubben Gørding, der skal bruges til at sprede glæde blandt børnene. Klubben i Esbjerg er et sted, hvor børn med epilepsi er lige så velkomne, som andre børn og unge, og ikke behøver at føle sig anderledes.

Billedet er fra Epilepsikonferencen i 2016, hvor en fyldt sal levede med i både oplæg og underholdning. Sådan bliver det nok også til juni i år, hvor der igen er konference. Og takket været gavekort fra Epilepsiforeningen Vestsjælland vil både Støttecenter Øst i Slagelse Kommune, Ådalskolen i Ringsted, Elev­ og aflastningshjemmet Kikhøj i Holbæk og Ladegårdsskolen i Holbæk kunne sende to deltagere gratis til konferencen.

#epilepsyday på de sociale medier

På Facebook og Instagram delte folk billeder med tagget #epilepsyday og fortalte sin historie. En af dem var Dinah Lind fra Thyholm, der delte dette billeder og nedenstående historie, om hvordan hendes søn har det med, at hans mor har epilepsi.

“Jeg hedder Jonas og er 5 år”, skrev de på Facebook: “Her er jeg sammen med min mor – hun har epilepsi! Sidste gang hun havde et krampe anfald var vi alene hjemme! Jeg blev faktisk rigtig bange, for har aldrig set sådan en anfald! Men så kom jeg i tanke om hvad mor og far har fortalt jeg sku gøre – så jeg skyndte mig over til naboerne for at hente hjælp – jeg kom ind til Gunner for at hygge og Nora hjalp mor! Sådan et anfald ser ik rart ud, det lidt som om hjernen slår kolbøtte har mor sagt! Jeg var bange for mor skulle dø, eller hun havde ondt, men det har hun slet ikke. bliver bare meget træt.”

Jydske Vestkysten, Epilepsiforeningen og Nordjyske